درخشش ساعت های کاسیو بین رقبا

درخشش ساعت های کاسیو بین رقبا

یکی از مزایای کاسیو نسبت‌به رقبایش، تجربه‌ای بود که در ساخت ماشین‌حساب داشت. به این ترتیب، ساعت ماشین‌حساب دیتابنک (Databank) را به بازار عرضه کرد

طیبه شهبازی(نویسنده)

1401/07/06 | 00:07

نظری ثبت نشده

درخشش ساعت های کاسیو بین رقبا

به گزارش گلدنیوز، تادائو کاشیو (Tadao Kashio)، بنیانگذار اصلی شرکت کامپیوتری کاسیو، در سال ۱۹۱۷ در کورتا مورا (نانکوکوی کنونی) در استان کوچی ژاپن متولد شد. در سال ۱۹۲۳، بعد از فاجعه زلزله بزرگ کانتو، خانواده کاشیو با دعوت عموی خانواده به توکیو نقل‌مکان کردند. تادائو بعد از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، به‌عنوان شاگرد یک تراشکار شروع به کار کرد.

به‌زودی صاحب کارخانه به مهارت او پی برد و تشویقش کرد تحصیلاتش را در دانشگاه واسدا (Waseda) ادامه دهد و همزمان در کارخانه کار کند. طولی نکشید که تادائو درکنار درس‌خواندن، تجربیات زیادی در ساخت ظروف آشپزخانه، لامپ ژنراتور دوچرخه و قطعات مکانیکی مانند چرخ‌دنده کسب کرد. به این ترتیب در سال ۱۹۴۶،  تادائو شرکت کاشیو سیساکوجو را در میتاکا، توکیو، راه‌اندازی کرد.

برند کاسیو - تاریخچه برند
تادائو کاسیو؛ بنیانگذار اصلی برند کاسیو

به‌زودی پدرش شیگرو و برادرش توشیو، که متخصص و تکنیسین الکترونیک بود، کارش را رها کرد و برای کمک به تادائو در کسب‌وکارش به او پیوست. توشیو از خلاقیت ذاتی سرشاری برخوردار بود و مدام در فکر اختراع چیزی بود که در بازار موجود نباشد. او ایده‌های مختلفی را امتحان کرد؛ اما یکی از آنها موفقیت را برایشان رقم زد: همان حلقه نگهدارنده سیگار!

برند کاسیو - یوبیوا پایپ
یوبیوا پایپ

در آن زمان، جنگ جهانی دوم تازه پایان یافته بود و وضعیت مالی خانواده‌ها در ژاپن وخیم بود. به همین دلیل کمبود کالا در بازار موج می‌زد و مخصوصا تنباکو بسیار گران بود.

به همین دلیل افراد سیگاری مجبور بودند هر سیگار را تا انتها دود کنند و این موضوع از یک سو وقتشان را می‌گرفت و از سوی دیگر گاهی باعث سوختن لب و انگشتشان می‌شد.

توشیو محصولی به نام یوبیوا پایپ طراحی کرد که روی انگشت قرار می‌گرفت و سیگار را برای فرد نگه می‌داشت. به این ترتیب هر دو دست فرد درحین سیگارکشیدن آزاد بود و می‌توانست بدون مشکل سوختگی تا انتها سیگار را بکشد.

تادائو این ایده را اجرا کرد و پدرشان شیگرو، کار بازاریابی آن را انجام داد. این محصول به‌سرعت محبوب شد و سیل سفارش‌ها به شرکت سرازیر شد. سود حاصل از همین اختراع، سرمایه موردنیاز برای ساخت اولین ماشین‌حساب کاسیو را فراهم کرد.

ساعت‌های برند کاسیو

برند کاسیو - ساعت‌های کاسیو
کاسیوترون

کاسیو در دهه ۱۹۷۰ بود که وارد صنعت ساعت‌سازی شد. ازآنجاکه ساعت مچی در آن زمان به‌شدت تقاضا داشت، کار این برند سخت بود و باید این حرکت را با تفکر و برنامه‌ریزی انجام می‌داد. در آن زمان کاسیو نزدیک به سه دهه را صرف توسعه ماشین‌حساب‌ها و رایانه‌ها کرده بود و به همین دلیل، توانستند زیرساخت‌های الکترونیکی را قبلا برای هدف جدیدشان یعنی ساخت ساعت‌های دیجیتال به حداکثر برسانند.

علاوه بر آن، کاسیو در این زمان به‌عنوان سازنده ابزارهای الکترونیکی پیشرفته در ژاپن و در صحنه جهانی شناخته‌شده بود و با همان موانعی که سایر شرکت‌های نوپا در زمینه ساعت‌سازی با آن روبه‌رو بودند مواجه نمی‌شد.

اولین ساعت الکترونیکی کاسیو در سال ۱۹۷۴ با عنوان کاسیوترون (CASIOTRON) به بازار آمد. این ساعت از نوع کوارتز (ساعتی که از نوسان‌ساز و بلور کوارتز برای تنظیم زمان استفاده می‌کند) بود و صفحه‌نمایش دیجیتالی داشت که ساعت و دقیقه و ثانیه را نشان می‌داد و ویژگی اصلی آن، عملکرد تقویم کاملا اتوماتیک آن بود.

شاید این ویژگی‌ها با استانداردهای امروزی پیش‌پاافتاده به نظر برسند؛ اما به این فکر کنید که در آن زمان تا چه اندازه پیشرفته به شمار می‌رفته است.

مزیت کاسیو نسبت‌به سایر ساعت‌سازان

برند کاسیو - ساعت‌های کاسیو

ازآنجاکه ساعت‌های کوارتز به‌شدت محبوب بودند، ساعت‌سازان ژاپنی مدام مجبور بودند نوآوری به خرج دهند تا در بازار حرفی برای گفتن داشته باشند. خوشبختانه هزینه تولید ساعت‌های کوارتز نسبت‌به همتایان مکانیکی آنها بسیار کمتر بود و بنابراین شرکت‌ها می‌توانستند در قیمت با هم رقابت کنند.

کاسیو که تیمی محقق و خلاق داشت، فهرستی چشمگیر از مدل‌های نوآورانه، بادوام و مقرون‌به‌صرفه را تولید کرد که ازجمله آنها می‌توان به ساعت‌های F-91W و همتای فلزی آن، A168W-1، تایمر جهانی AE1200WH-1A، ساعت آنالوگ MQ24-7B و مجموعه‌ای از ساعت‌های جی‌شاک (G-SHOCK) اشاره کرد. ساعت‌های کوارتز کاسیو در دو سبک آنالوگ و دیجیتال به بازار عرضه می‌شدند.

یکی از مزایای کاسیو نسبت‌به رقبایش، تجربه‌ای بود که در ساخت ماشین‌حساب داشت. به این ترتیب، ساعت ماشین‌حساب دیتابنک (Databank) را به بازار عرضه کرد که همه قابلیت‌های یک ساعت را داشت، اما یک ماشین‌حساب کوچک با صفحه‌کلید مینیاتوری هم در آن تعبیه شده بود. در آن زمان این ساعت ناجی هر دانش‌آموزی بود که مشکل ریاضی داشت! شاید این ساعت ماشین‌حساب را شما هم یادتان باشد؛ خیلی‌ها آن را داشتند. مدل پیشرفته آن را در زیر می‌بینید:

برند کاسیو - ساعت ماشین‌حساب کاسیو

از سوی دیگر، کاسیو اولین شرکتی بود که ساعت‌هایی را طراحی و تولید کرد که بتواند جزئیات جالبی را به کاربر ارائه دهد. یکی از این ساعت‌ها برای مثال طوری طراحی شده بود که می‌توانست زمان بسیاری از مناطق زمانی مختلف را با فشار یک دکمه نشان دهد.

برخی دیگر از آنها برای ارائه جزئیات آب‌وهوا مانند دما و فشار هوا مجهز بودند که برای کوهنوردان عالی بود. درحالی‌که سایر تولیدکنندگان ساعت روی همان ساعت‌های قدیمی مانده بودند، کاسیو همیشه تغییرات جدید و هیجان‌انگیزی را در ساعت‌های مچی کلاسیک ارائه می‌کرد.

فلسفه برند کاسیو؛ خلاقیت و مشارکت

برند کاسیو - فلسفه برند کاسیو
کازوئو کاشیو

فلسفه شرکت کاسیو روی خلاقیت و مشارکت استوار است. برادران کاشیو تا به امروز ده درصد از کل سهام شرکت را در اختیار دارند و مدیریت مالی این شرکت را خانواده کاشیو حفظ می‌کند. دیگر دارندگان سهام عمده این شرکت شرکت‌های مالی ژاپنی هستند که هیچ‌یک بیشتر از ۴.۲۹ درصد را در اختیار ندارند. توشیو رئیس هیئت‌مدیره و کازوئو رئیس کل شرکت است.

منبع :منومد

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

ساعت کاسیو

کاسیو

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت