"احیای طبقه متوسط "برگ برنده رونق بازار طلای ایران

"احیای طبقه متوسط "برگ برنده رونق بازار طلای ایران

بازار طلا و جواهر از آن رو در این فراگرد حایز اهمیت است که مهمترین صدمه را از "افول طبقه متوسط" و مهمترین منفعت را از "رشد و گسترش این طبقه" خواهد برد.

علی اصغر کشانی(نویسنده)

1401/08/14 | 00:08

نظری ثبت نشده

"احیای طبقه متوسط "برگ برنده رونق بازار طلای ایران

طبقه متوسط از این رو در این نوشتار حایز اهمیت است که این طبقه در اولویت احیا و رونق بازار طلا و جواهر قرار دارد و از این رو نوشتار حاضر در پی تببین این جایگاه در مقام اصلی خود است که این بازار پر اهمیت، مهمترین صدمه را از افول طبقه متوسط و مهمترین منفعت را از رشد و گسترش این طبقه خواهد برد.

بیشترین و مداوم ترین خریدار طلا

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز)،فروش طلا ارتباط مستقیمی با قدرت گرفتن و افزایش جایگاه طبقه متوسط در ایران دارد، طبقه ای که بیشترین و مداوم ترین خریدار طلا از گذشته ها بوده و باعث چرخه پی در پی این هنر صنعت در اقتصاد طلا بوده است.

افزایش فاصله طبقاتی باعث سقوط این بخش تاثیرگذار به سمت قشر ضعیف جامعه شده و افزایش قشر ضعیف به لحاظ برخورداری از ثروت اقتصادی و سیاسی در طول این سالها صدمه بسیاری به چرخه خرید از بازار بخصوص بازار طلا شده است.

در عین حال و در شرایط طبیعی، شکی نیست که "بازگشت طبقه متوسط" به چرخه اقتصاد جامعه، باعث رونق  رسته های متنوع طلا و جواهر خواهد شد.

"طبقۀ اقتصادی" در تمایز با "طبقه اجتماعی" (1) به نحوه ی رتبه بندی یک فرد نسبت به دیگر افراد جامعه "بر اساس درآمد و ثروت" اشاره دارد؛ پس طبیعی ترین شکل ممکن برای "قدرت گرفتن" طبقه متوسط "ایجاد ثروت و درآمد" بر اساس تخصص(جایگاه اجتماعی) و به طور مشخص تر سنجیدن موقعیت مشابه متخصصین این طبقه با افراد مشابه در کشورهای توسعه یافته(2) است.

"احیای طبقه متوسط" برگ برنده رونق بازار طلای ایران

سنجیدن امکان احیا و کنشگری در بازار طلا

نباید از نظر دور داشت که پیامدهای رشد اقتصادی و اجتماعی، دو ضلع بهره مندی بازار و انتفاع کسب و کارها است و ضلع سوم آن در جریان رخدادی بنام "خرید" اتفاق می افتد.

خرید رابطه تنگاتنگی با "امکان" یا "قدرت خرید" دارد در حقیقت پیش فرض خرید "امکان" یا "قدرت خرید" است.

اگر کاربردی تر به این فرایند نگریسته شود، این اتفاق زمانی رخ می دهد که طبقه متوسط که گستره جمعیتی و وسعت خرید آن قابل مقایسه با سایر طبقات نیست و به دلیل درهای باز به روی طبقات پایین تر از خودش و جذابیت های موجود در آن پذیرشش از سایر طبقات همواره بر فراوانی جمعیتش اثرگذار بوده و در نهایت سود حاصل از تنوع و مداومت خرید آن، سهم بازار و چرخه مالی جذاب در آن را افزایش داده است، امکان احیا وکنشگری داشته باشد.  

کاهش و سقوط قدرت خرید

در راستای نگاه به اصلاع برای سنجیدن طبقه متوسط در مسیر شناخت صدمه به بازار طلا، توجه به "طبقۀ اجتماعی متوسط" از دیدگاه جامعه شناسان از این نظر حایز اهمیت است که این جایگاه در صورت برخی حرکتهای معوج از جمله "دسترسی نابرابر به حقوق، قدرت و منابع" تحدیدگر شکل دهی برای احیای دوباره طبقه متوسط است.

طوری که در صورت تامین نشدن استانداردها و مشخصه های مهم اجتماعی، احیای این جایگاه در جامعه برای طبقه متوسط، فقر و بیکاری و درآمد ناکافی و طلاق و... که از پیامدهای اجتماعی آن و  در کنارش کاهش و سقوط قدرت خرید از بازار و در پی آن صدمه به فروشنده و تولید کننده طلا و جواهر و در نهایت مواجهه با بازاری که شاهد امتداد افق نامشخص خود خواهد بود.

 بازار طلا و جواهر از آن رو در این فراگرد حایز اهمیت است که مهمترین صدمه را از "افول طبقه متوسط" و مهمترین منفعت را از "رشد و گسترش این طبقه" خواهد برد و طبیعی است که ارزش این طبقه برای بازار طلا از درجه اهمیت و اولویت بسیار حیاتی و با ارزشی برخوردار است.

پس بی شک به دنبال راه هایی باید گشت که "احیای طبقه متوسط" و در پی آن "احیای بازار طلا و جواهر" در اولویت آن قرار گیرد.  

پانویس:

1ـ معیار سنجش طبقه اجتماعی (در تمایز با طبقه اقتصادی) بر محور پیوند عوامل دیگری مانند شغل، تحصیلات، رفتار و مهارت افراد در اجتماع است.

2ـ کشورهای توسعه یافته بارها و در ادوار مختلف از متخصصین ایرانی در کشورهایشان بهره برده اند.

انتهای پیام/

null
برچسب:

ترند

بازار طلا

پیشنهاد ویژه

رونق بازار طلای ایران

طبقه متوسط

طلای ایران

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت