زیر و بم ویترین داری در کوچه پس کوچه های بازار طلاوجواهر تهران

زیر و بم ویترین داری در کوچه پس کوچه های بازار طلاوجواهر تهران

گفتگو با یکی از قدیمی ترین ویترین داران تهران(بخش اول)

علی اصغر کشانی(نویسنده)

1401/11/11 | 00:11

نظری ثبت نشده

زیر و بم ویترین داری در کوچه پس کوچه های بازار طلاوجواهر تهران

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)، برای پرونده ویترین داری نخستین ویژه نامه مجله الکترونیکی جهان طلا  سراغ  کریم محمودی از ویترین داران خبره و قدیمی در دل سبزه میدان تهران رفتیم و یادی کردیم از این میدان قدیمی و آدمهایش در قلب بازار تهران که با راسته ویترین داران طلا و جواهرش شناخته می شود و محمودی در ورودی آن فروشگاه طلا و جواهرش محل خرید و فروش طلاهای زیبای روز است.

رنگ طلایی از مد افتاده است!

سبزه میدان(در زمان قاجاریه «تخته پل» هم نامیده می‌شد)  میدان اصلی شهر در دوره قاجار بوده‌است، که به دستور امیر کبیر درسال ۱۲۶۸ قمری توسط حاجب الدوله تغییراتی اساسی در بافت آن به عمل آمد.

میدانی که به گفته اعتمادالسلطنه دلیل نامگذاریش به سبزه میدان به دوران سلطنت زندیه و اوایل قاجارها باز می گردد که در آن که به صورت دشتی گسترده بوده، انواع سبزی‌ها را برای مصرف اهالی تهران کشت می‌کردند.

در حقیقت کریم محمودی و زرگرها در محلی مشغول کسب و کارند که در زمان فتحعلی شاه به عنوان ضلع جنوبی بازار اصلی تهران شکل گرفت و به تدریج توسعه یافت و محل اصلی داد وستد تهرانی‌ها شد.

در واقع سبزه میدان و بازار قدیم، نقطه ثقل تهران به حساب می‌آمد که عمده تجارت شهر در این قسمت انجام می‌شد.

 با کریم محمودی که عمری را در سبزه میدان سپری کرده در بخش اول گفتگو از تفاوت‌های رسته ویترین داری صحبت کردیم، از انتخاب مکان و معماری ویترین و جذابیت‌هایی که ویترین برای جذب مخاطب بوجود می آورد، از رنگ و نورپردازی و طراحی و تمام اله مان هایی که به نحوی به شکل دهی و تاثیرگذاری فضای یک ویترین کمک می کند اشاره کردیم تا هر چه بیشتر مخاطبان مجله در اولین شماره با حال و هوای پشت ویترین آشنا شوند. با هم گفتگو با محمودی را می خوانیم. 

رسته ویترین داری یک تفاوت‌های عمده ای با رسته های دیگر طلا و جواهر دارد که مهمترین آن شاخصه ای بنام ویترین است، مثلا کارخانه دار، آبکار و در گذشته بنکدار و دیگر رسته های صنف با ویترین سروکار نداشته اند، شما به طور مشخص بفرمایید شاخصه های تفاوت این حرفه نسبت به دیگر رسته های صنف طلا و جواهر در چه چیزهایی است؟ 

یکی از مهمترین مشکلات ویترین داری یا تک فروشی، تهیه جنس برای فروش است. این رسته یک آدم خوش فکر و خوش سلیقه می خواهد که جنس خوب تهیه کند، از طرفی یکی از مهمترین سختی های کار این رسته هم این است که ویترین دار نزدیک به ۱۲ ساعت باید پشت ویترین در یک جا ساکن و ثابت بنشیند یا بایستد و دائم در حال معرفی محصولش باشد.

گفتگو با یکی از قدیمی ترین ویترین داران تهران(بخش اول)

انتخاب مکان جغرافیایی ویترین دار چقدر بستگی به جنس فعالیت تک فروشی دارد؟ 

در انتخاب موقعیت برای شروع کار ویترین داری به چند شاخصه باید دقت و آن را رعایت کرد، از همه مهمتر انتخاب محل استقرار مغازه است،  یعنی اینکه ویترین دار در چه مکان و محله ای مستقر میشود، برای مثال جایی جنس بورس و لوکس فروخته می شود، جای دیگر اجناس ریز می پسندند و امکان فروش جنس لوکس نیست، جایی عمده فروشی و جای دیگر خرده فروشی است، یک جا طرفدار آویزهای مُد روز هستند و جای دیگر النگو می خرند و... البته نوع و نحوه برخورد و اخلاق فروشنده با مخاطب هم بسیار تاثیر دارد. 

طراحی و معماری داخلی در کار ویترین داری چقدر در جذب خریدار موثر است؟ 

صددرصد موثر است، بخصوص در این دوره و زمانه بسیار تاثیر دارد. طراحانی هستند که هم ویترین، هم دکوراسیون داخلی و هم فضای بیرون را طراحی می کنند و با توجه به زیبایی شناسی که مشتری برایش اهمیت دارد چیزی بنام طراحی در این رسته ضروری به نظر می رسد.

من تا به حال نشنیده ام که در ایران معمار داخلی که به صورت تخصصی روی معماری فضای طلا و جواهر تحصیل کرده باشد، داشته باشیم،‌ آنها که برای طراحی داخلی می آیند سلیقه عمومی برای طراحی داخلی (از اصناف دیگر تا طراحی داخلی منازل و...) به خرج می دهند.

رشته طراحی داخلی اختصاصی برای رسته طلا و جواهر یک تخصص و لازمه اش است و من تا کنون نشنیده ام کسی در چنین رشته ای در ایران فارغ التحصیل شده باشد.

اگر شما قرار باشد برای این رشته مواد درسی دانشگاهی تعیین کنید، چه دروسی را تعیین می کنید؟  

 

 رنگ شناسی، نورپردازی، دکوراسیون داخلی، ارتباط با مشتری، انتخاب محصول روز، مخاطب شناسی و... برای نمونه انتخاب رنگ بسیار مهم است، همه چیز بستگی به راهبردی که شما انتخاب می کنید و براساس مُد روز است، دارد.

مثلا رنگ طلایی برای دیوارها یک زمان بسیار زیاد شد، اما از مُد افتاده و گرایش های دیگر مبتنی بر تضاد در حال غالب شدن است؛ این روزها  رنگ‌های ملایم مُد شده و گرایش عمومی مردم هم در آن بی تاثیر نیست.  

 گرایش مردم به انتخاب رنگ سال است؟ 

رنگ سال هم هست، رنگی که به خریدار آرامش می دهد تعیین کننده انتخاب رنگ توسط ویترین دار است.‌ 

اگر همه بر اساس رنگ سال رنگ ویترینشان را تعیین کنند همه چیز یکنواخت نمی شود؟ به عبارتی بهترنیست مثلا در یک پاساژ تنوع رنگ توسط ریاست پاساژ مدیریت شود؟ 

یکنواخت سازی درست نیست و همه چیز در «تنوع» است که به زیبایی نزدیک می شود، چون رنگ یکنواخت هم چشم را می زند و هم باعث دافعه مشتری می شود، یک باغ به رنگارنگی گل هایش است.‌ 

چه چیزهایی تعیین کننده قواعد و اصول نورپردازی محیط طلافروشی و ویترین است؟ 

انتخاب لامپ بسیار تاثیرگذار است، در گذشته فلورسنت، تنگستن و این اواخر هالوژن ها اثر گذار بودند و نقش نئون در نورپردازی بیرونی انکار ناپذیر بوده و هست؛ اما  حالا مثال هایی که در ویترین و دکور داخلی استفاده می شود بر زیبایی و جلوه نمایی فضا تاثیر می گذارد.

من در گذشته پارچه فروشی هم داشته ام، اما بر خلاف فضای پارچه فروش ها و بوتیک دارها که نورهایشان در باید زیاد می بود، الان نورها کمتر شده چون نور زیاد رنگ مشکی را «بور» جلوه می دهد و خریدار در زمان خرید، جنس را یک چیز می بیند و وقتی آن را به خانه می برد، می بیند رنگش یک چیز دیگر است.

اما در طلافروشی نور هر چه بیشتر باشد جلوه بهتری دارد و البته نمی شود به ویترین نور زیاد و به پیش خوان نور کم داد. 

نور از نظر جهت چگونه انتخاب می شود، نور موضعی از بالا، کنار، پایین و به طور مشخص هندسه نوری بر اشیای موجود در ویترین چه تاثیر و تاثری روی جلوه گری کار ویترین دار ایجاد می کند؟ 

این قاعده به کوچکی و بزرگی فضای ویترین بستگی دارد، سنت در ویترین داری پاشیده شدن نور از بالا روی موقعیت جواهرات موجود در ویترین بوده است، قاعده می گوید «وقتی پشت ما ویترین می شود، رو به مشتری پیشخوان می شود»، پس از پشت و از کنار نمی شود به فضا نور دارد.

تاثیر معنایی این نوع نور دادن ایجاد آرامش در نگاه مخاطب است، اینکه زاویه به گونه ای طراحی می شود که انعکاس درخشش طلا به چشم مخاطب برسد و چشم او را اذیت نکند و خود نورپردازی هم مستقیم در چشم خریدار نباشد.

با ایجاد رفله و سایه و لکه نوری در ویترین موافقید؟

به طور کلی نور نباید چشم مخاطب را آزار دهد، تلفیقی از نور زرد و سفید به طور کلی درخشش خاصی در ویترین ایجاد می کند، امروزه جواهر فروش به طور خاص کمتر از رنگ مایه زرد استفاده می کند، چون خاصیت نگین بخصوص برلیان برای بهتر دیده شدنش تقویت نور سفید است و نور سفید این کارایی را دارد. 

ادامه دارد... 

بیشتر بخوانید:

ویترینی آینده نگر با کشوهای نورانی

ویترین متحرک و هوشمند جواهرات کارتیه/ویدئو

تنها یک ویترین کافیست!

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

ویترین داران

ویترین

رشته طراحی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت