دختران فعال نسل جدید اکوسیستم طلا و جواهر(بخش دوم)
درباره حضور زنان در ویترین داری با سارا عسگری ویترین دار
علی اصغر کشانی(نویسنده)
1401/11/25 | 00:11
به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)،معتقد است حضور زنان بیشتر به بُعد احساسی ماجرا در انتخاب مشتری کمک می کند و حسی که مشتری از وجود یک خانم پشت ویترین( طلا و جواهر) دریافت می کند بسیار اهمیت دارد.
سارا عسگری فعال صنف طلا و جواهر که معتقد است فرهنگ حضور مردان در این رسته در حال عوض شدن است، در بخش اول گفتگو با او بیش از هر چیز به نقش زنان در ویترین داری، ایده های فروش زنانه، تاثیر طراحان برجسته زن در هر چه موثرتر شدن مصنوعات طلا و حال و هوایی که زن ها به خصوص در این چند سال اخیر به صنف طلا و جواهر داده اند اشاره داشت و حالا و در بخش دوم او که آرزوی برابری زنان در بازار طلا و جواهر را دارد، به تاثیر حضور زنان در فضای بازار طلا و جواهر، سبک و سیاق چیدمان ویترین زنانه، تعامل ویترین داران زن هنگام فروش و آرزوها برای برابری فعالیت زنان در صنف و البته رفع چالش های پیش روی خانم ها در محیط بازار پرداخته است.
با هم بخش دوم گفتگوی مجله الکترونیکی جهان طلای سایت گلد نیوز برای پرونده ویترین داری با سارا عسگری را می خوانیم.
بیشتر بخوانید:
زیر و بم ویترین داری در کوچه پس کوچه های بازار طلاوجواهر تهران
دقت بالای زنان در چیدمان ویترین طلافروشی ها
جایگاه مُد روز در ویترین طلافروشی ها !
ویترین بنا به سلیقه مشتری و خواست بازار تغییر می کند، من به عنوان یک زن همیشه کارهایی که مشتری دوست دارد را در مرکز ویترین قرار می دهم. زمان مورد نظر و خواست مشتری همیشه تعیین کننده است، دوره های مُد شدن چیزی همیشه به ویترین دار می گوید چه چیزی را باید در مشخص ترین جای ویترین قرار داد. با وجود اینکه جنسی گاه نزدیک به سلیقه زنانه خودم نبوده، اما متوجه شده ام مشتری خواهانش است و بسیار هم پیش آمده مدتی مشتری ها دنبال یکی دو جنس خاص می گردند، آن را در اولویت دیداری مخاطبانم قرار داده ام.
یک سبک رایج در چیدمان، اغلب در چیدمان ویترین ها وجود دارد و آن اینکه انگشترها جلوتر از بقیه اجناس چیده و در انتهای ویترین هم سرویس ها چیده می شود. یعنی از کم حجیمترین و کوچکترین به بزرگترین و پر حجم ترین در چیدمان ویترین می رسیم و این روش همیشه غالب بوده و ادامه دارد.
من بیشتر در مسیر انتخاب مشتری حرکت می کنم چون طلا یک چیز سلیقه ای است و اکثرا انتخاب مشتری حرف اول را می زند، مگر اینکه مشتری ها خودشان بخواهند ما به آنها پیشنهاد بدهیم یا گاهی که ببینیم مشتری مردد شده و نظرش صد درصد نیست، سعی می کنیم به او در انتخابش کمک کنیم و بر همین اساس کارهایی را به او معرفی می کنیم با این هدف که سلیقه اش بیشتر دستمان بیاید و حداقل برای مراجعات بعدی محصولات جدیدی که به سلیقه اش نزدیک است را به او معرفی کنیم. پس اولین چیز نیاز مشتری است، اینکه او چه چیزی از ویترین دار می خواهد و درخواست و سلیقه و اینکه موارد استفاده طلایش چیست، آیا جنس مجلسی می خواهد یا روزمره و... همه اینها مهم و تعیین کننده است.
از نزدیک نه، اما دورادور که کارها را می بینم و یا صفحات اینستای طلافروشی ها را که دنبال می کنم، متوجه سطح و جایگاهشان می شوم.
می دانیم که زنان در حال حاضر در بازار طلا و جواهر دارند نقش آفرینی بسیاری می کنند، فکر می کنید با حضور زنان، چه امکانی برای بازار فراهم شده که در گذشته نبوده است؟
حس پیشرفت، حس ترقی و حس زندگی.
به نظرم بیشتر بُعد احساسی ماجراست و حسی که مشتری از وجود یک خانم پشت ویترین دریافت می کند. در گذشته پشت همه ویترین ها بدون استثنا مرد ایستاده بود، حالا این جریان عوض شده پس تفاوت رخ داده است.
حالا مشتری زن حرفش را راحتتر بیان می کند و راهنمایی های بخصوصی می گیرد. این فرهنگ عوض شده است و ربطی به امتیاز ندارد.
بله، من از این دیدگاه نگاه می کنم؛ چون موقع «پُرو طلا» زمان طلایی انتخاب مشتری است و زنان ویترین دار در این لحظه تاثیرگذارند، ناگفته نماند که بر خلاف نظر اکثریت، شاید بودن خانم ها پشت ویترین برای عده ای ناخوشآیند باشد و این حس را بارها از برخی مشتری ها گرفته ام؛ مثل همان عادات قدیمی که طبق سنت می رفتند بازار، حاج آقا جنس می فروخته و خیلی ها هم با این دیدگاه موافقند که «از حاج آقا جنس بخریم که حساب کتابشان درست تر است» و اُوه از این حرف ها و تفکرات کهنه!
هنوز جا دارد! اما فکر کنم تا الان شصت تا هفتاد درصد خودشان را ثابت کرده اند.
زنان پشت ویترین، کارگاه ها، طراحان، بنکداری ها و خیلی مشاغل مرتبط هستند، اما نمی شود به سادگی آمار داد، اما هستند و کم هم نیستند.
آرزوی برابری می کنم. دوست دارم دیدگاه ها و طرز فکرها تغییر کند و فعالیت زنان در بازار راحتتر شود. خود من به عنوان فروشنده خانم با خیلی چالش های متعددی جلو رفتم که اگر کسی علاقه نداشت از صنف رفته بود، اما من ایستادم و خواستم ادامه دهم.
وقتی اولین بار وارد پاساژ شدم و شروع کردم هیچ زنی در پاساژ نبود و دیدگاه غالب آقایان نسبت به من این بود که شما اینجا چه کار می کنید.
این برای من سخت بود. به لطف خدا و با وجود همه این نگاه ها، کار را پیش بردم و بعد از من هم چند خانم دیگر اضافه شدند و الان چهار پنج نفری در پاساژ هستیم.
بیشتر بخوانید:
ویترینی آینده نگر با کشوهای نورانی
تنها یک ویترین کافیست!
ویترین متحرک و هوشمند جواهرات کارتیه/ویدئو
انتهای پیام/
ترند
پیشنهاد ویژه
ویترین
ویترین داری
سارا عسگری
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده