بیلبورد‌های غول‌پیکر خالی فروشان در بزرگراه‌ها

هزینه های میلیاردی پلتفرم های فروش طلا برای تبلیغات

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، برخی از پلتفرم‌های حوزه فروش آنلاین طلا ماهانه ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه تبلیغات خود کرده‌اند که مشخص نیست این هزینه‌ها از کجا تأمین شده است.

پروانه کاوسی(خبر نگار)

1403/11/24 | 11:11

نظری ثبت نشده

هزینه های میلیاردی پلتفرم های فروش طلا برای تبلیغات

به گزارش سایت بازار طلا گلدنیوز ؛ در حالی که هنوز صلاحیت بسیاری از پلتفرم‌های حوزه فروش آنلاین طلا تایید نشده و دستور العمل‌های دولتی درباره نگهداری طلای خریدان در بانک را رعایت نمی‌کنند و خالی فروشی دارند، تبلیغات اغواگرانه چند ده میلیاردی آنها بزرگراه‌ها را پرکرده است.

این روز‌ها در صورتی که سرتان را در خیابان و بزرگراه‌ها بالا بگیرید به کرات تبلیغاتی درباره لزوم تبدیل کردن پول خود به طلا و اهمیت سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا مشاهده می‌کنید.

با بررسی هزینه‌های تبلیغات این پلتفرم‌ها با واقعیت عجیبی مواجه خواهید شد؛ به‌طوری که حداقل هزینه بیلبورد در سطح اتوبان‌ها، ۷۰۰ میلیون تومان تا ۵ میلیارد تومان برای یک ماه است که اکنون تقریبا بیشتر آنها در دست این پلتفرم‌ها است

واگذاری مسئولیت ساماندهی پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا به صمت

حتی فضای مجازی نیز پر از تبلیغات مربوط به فروش طلای مجازی شده است که متأسفانه بسیاری از آنها تحت نظارت‌های لازم نیستند و مرجع برخی حتی خارج از ایران است و در صورت بروز هرگونه کلاهبرداری، امکان پیگیری وجود ندارد.

از نکات قابل توجه در این خصوص، آن است که فقط تعداد محدودی (کمتر از انگشتان یک دست) از این پلتفرم‌ها در ذیل نظارت‌های ثانویه وزارت صمت و بانک مرکزی فعالیت می‌کنند و دیگر پلتفرم‌ها حتی طلای خود را نزد بانک کارگشایی (بانک ملی) ذخیره نکرده‌اند.

عدم اعلام پلتفرم‌های غیرمجاز طلا توسط وزارت صمت

بر این اساس، عمده پلتفرم‌هایی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند (که شاید تعداد آنها به ۳۰ نیز برسد) مجوز‌های لازم را ندارند و به اصطلاح «سبز نیستند».

اگر وضعیت پلتفرم‌های مجاز یا سبز زودتر مشخص شود این مشکلات نیز حل خواهد شد؛ اما مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت، اسامی سکو‌های مجاز را با وجود وعده‌های قبلی اعلام نکرده است.

برنامه ۵۰ روزه برای تعیین تکلیف وضعیت پلتفرم‌های آنلاین طلا

به همین منظور هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار، برای جلوگیری از سردرگمی‌های موجود و اتمام حجت، مسئولیت ساماندهی و تعیین تکلیف پلتفرم‌های فروش آنلاین مصنوعات طلا و طلای خام را به طور کامل وزارت صمت واگذار کرد؛ و حتی برنامه تعیین تکلیف ۵۰ روزه برای پلتفرم‌های طلا تعیین شده است.

بیلبورد‌های غول‌پیکر خالی فروشان در بزرگراه‌ها

این روز‌ها شاهد آن هستیم که عده‌ای سودجو با استفاده از تبلیغات و بیلبورد عملا منجر به بر هم زدن اقتصاد کشور و فریب افکار عمومی شده‌اند؛ تجربه‌ای که در سکه ثامن و کوروش کمپانی مشاهده شد و با دریافت پول‌های مردم، خالی‌فروشی کرده و محصولی به آنها تحویل ندادند؛ احتمال تکرار این تجربه برای پلتفرم‌های غیر مجاز طلا نیز وجود دارد.

من به عنوان خبرنگار کنار یکی از این بیلبورد‌های جدید کنار اتوبان ایستادم و شاهد آن بودم که شمارنده روی آن به کمتر از ثانیه در حال زیاد شدن است و در توضیح آن نوشته بود که این تعداد افرادی است که اکنون درحال پیوستن به این پلتفرم هستند.

آیا نظارتی بر صحت و سقم این ادعا‌های تبلیغاتی وجود دارد؟ پلتفرم‌هایی که حداقل کار لازم که قرار دادن طلا در بانک است، را انجام نداده‌اند.

چرا در این آشفته‌بازار طلا، پلتفرم متهم به خالی‌فروشی می‌تواند این‌چنین در محیط شهری تبلیغات اغواگرانه داشته باشد؟

حیف طلا که خرج مُطَلّا کند کسی

بنابراین گزارش، حیف طلا که خرج مُطَلّا کند کسی؛ ضرب‌المثلی است که به این معنی که نباید چیز گران‌بها و ارزشمندی را صرف کاری کرد که ارزش چندانی ندارد یا کم‌ارزش‌تر است.

مُطَلّا به معنای چیزی است که با طلا روکش شده یا طلاکاری شده است. در واقع، این ضرب‌المثل بیان می‌کند که نباید طلا را برای پوشاندن یا تزئین چیزی استفاده کرد که به اندازه طلا ارزشمند نیست.

این استعاره از آن بابت است که طلا به عنوان کالایی ارزشمندبا کار‌های عوام‌فریبانه به عنوان ابزاری برای سوءاستفاده از مردم و حتی سوءاستفاده مالی و خالی‌فروشی شده است.

منبع: تسنیم

null
برچسب:

پلتفرم فروش طلای آنلاین

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت