از رقص لری تا سیمرغ شاهنامه در جشنواره طراحان

چه نمادهایی دستمایه برگزیدگان جشنواره ملی طراحی طلا و جواهر شد؟

طراحان برگزیده اولین دوره جشنواره ملی طراحی طلا و جواهر که در اصفهان و با محوریت "همبستگی اقوام ایرانی" برگزار شد از نمادهای مختلفی همچون : رقص محلی ، خلیج فارس ، آتشکده ، حلقه کیانی ، نیلوفرآبی ، شاهنامه و تخت جمشید الهام گرفته بودند.

پروانه کاوسی(خبر نگار)

1404/03/11 | 14:03

نظری ثبت نشده

چه نمادهایی دستمایه برگزیدگان جشنواره ملی طراحی طلا و جواهر شد؟

به گزارش سایت طلا گلدنیوز ،  اختتامیه جشنواره ملی طراحی طلا و جواهر اصفهان روز 31 خردادماه در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار و جوایز 12 نفر برگزیده این جشنواره در دو بخش حرفه ای و آماتور، با حضور مسئولین و هیات داوران اهدا شد. طراحان برگزیده اولین دوره جشنواره ملی طراحی طلا و جواهر که در اصفهان و با محوریت "همبستگی اقوام ایرانی" برگزار شد از نمادهای مختلفی همچون : رقص محلی ، خلیج فارس ، آتشکده ، حلقه کیانی ، شاهنامه و تخت جمشید الهام گرفته بودند.

در ذیل با هر یک از 12 برگزیده این مسابقه گفتگوی کوتاهی انجام داده ایم ، تا با ایده و سبک طراحی آنها بیشتر آشنا شویم:

انگشتری که نماد شعله جاودان آتش و همبستگی اقوام است

محسن رهبری، نفر دوم طراحی با نرم‌افزار در بخش حرفه‌ای؛ گفت:  طرح ارایه شده توسط وی به جشنواره،  الهام گرفته از آتشکده های باستانی است و این انگشتر نماد شعله ای جاودان است.

وی با بیان اینکه در ایران باستان آتش جز مقدسات بوده  و  آتشکده‌های باستانی باعث جمع شدن آدم‌ها  گرد هم می شده است بیان داشت: انگشتر  فرم بازشونده دارد و مکانیزم آن به شکلی است که وقتی انگشتر بسته می‌شود فرم آتش پیدا می‌کند .

گلدنیوز

رهبری تصریح کرد: از یک سنگ سافایر سرخ  در مرکز  انگشتر  استفاده شده که  همچون زبانه ای از آتش جان حلقه را روشن می کند و داخل رکاب انگشتر یک سنگ سافایر زردکار شده که نماد نور پنهان امید اقوام ایرانی است و دیزاین داخل کار از  نماد های همبستگی های قدیمی استفاده شده است.

وی اذعان داشت:  وجه مشترک طرح‌هایی که مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند این بود سلایق همه کمیته داوران را مدنظر گرفته بودند که این نکته نقطه برنده طرح‌ها بود.

رهبری اظهار داشت:  وقتی یه کاری در بعد هنری خلق می‌شود و قرار است وارد بخش سه بعدی یا ساخت شود اصطلاحا باید ایرانیزه شود یعنی سبکسازی و با سلایق ایرانی تطبیق داده شود لذا اکنون طرح‌های برگزیده قابلیت ورود به بازار را دارند.

رقص لری در طراحی سرویس طلا

هانیه موسوی، نفر اول در بخش طراحی دستی  نیز بیان داشت: با توجه به موضوع مسابقه که در مورد اتحاد و همبستگی اقوام ایرانی بود من در طراحی این سرویس طلا  از رقص رقص لری که نشانه‌ای از اتحاد و همبستگی اقوام ایرانی است ایده گرفتم

وی افزود: فرم مستطیلی در طرح برداشت انتزاعی از انگشتان دست که در رقص دستان به هم گره می خورند و حرکت جمعی نمادی از همدلی و همبستگی و اتحاد است.

گلدنیوز

موسوی با بیان اینکه  همیشه دوست داشتم طرح چوقا بختیاری رو در کارهایم استفاده کنم اذعان داشت: در این طرح از نقوش چوقای بختیاری و سوزن دوزی های ظریف ترکمن و بلوچ نیز در طرح استفاده شده که نشان دهنده تنوع فرهنگی اقوام است
وی با تاکید بر اینکه ایده طرح من بسیار قوی بود و مطمئن بودم که برگزیده اول می‌ شود بیان داشت: برگزیده شدن طرح من در جشنواره قطعا انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت هایم خواهد بود و تلاشم برای  ادامه مسیر حرفه‌ای‌تر شدن خواهد بود.
موسسوی بیان داشت: حدود ۵ سالی است که وارد حرفه طراحی طلا و جواهرات شدم و همیشه سعی کردم نرم‌افزارهایی که تکمیل کننده یادگیری این حرفه است را یاد بگیرم.

باز آفرینی حلقه زرین ایزد، بر سر ملت ایران

حسنا کمالی‌پور، نفر دوم طراحی دستی بخش حرفه‌ای نیز در مورد طرح خود بیان داشت: طرح ارائه شده یک سنجاق سینه دوکاره است که به شکل آویز هم کاربرد دارد و در طراحی آن از  حلقه کیانی که در اسطوره های کهن ایران نماد قدرت آسمانی بوده است و ایزد تنها به شایسته ترین فرمانروایان اهدا می کرده استفاده شده است.

گلدنیوز

وی گفت: در این طرح این حلقه کیانی  و زرین ایزد نه برای پادشاه که برای ملتی شریف بازآفرینی شده و حلقه طلایی در آغوش دستانی که حافظ مهر و فرهنگ و  نماد اقوام ایرانی است قرار گرفته است  و از سنگ فیروز نیشابور به نماد آسمان آبی و آرامش و اشک های الماس به نماد لرستان استفاده شده است.

کمالی پور اذعان داشت: این گل سینه تنها یک جولاهر نیست و دارای پیامی از همدلی و یگانگی است و اقوام ایرانی است.

وی خاطر نشان تجربه اول شرکت در مسابقه‌ام بود و این کسب مقام در مسابقه انگیزه خوبی برای ادامه کار به من می‌دهد

انگشتری از درفش شهباز تا سی و سه پل

به گزارش گلدنیوز ، سپنتا پاشا، نفر سوم بخش طراحی نرم افزارآماتور که با 16 سال سن کم سن ترین شرکت کننده در نخستیم جشنواره ملی طراحی طلا و جواهر ایران است در معرفی طرح خود بیان داشت: رکاب این انگشتر با  الهام از نماد های تاریخی و معماری ایران و طرح مقبره خیام و معماری برج آزادی طراحی شده و نمادهای درفش شهباز و سی و سه پل اصفهان  و سنگ فیروزه  در آن به کار رفته است.

گلدنیوز

وی گفت:  همچنین  در این انگشتر شعر « چون ایران نباشد تن من مباد» به کار رفته و برای نگه داشتن نگین انگشتر انسان هایی دست در دست به نماد اتحاد فرهنگی ایران و نماینگر هویت ملی است طراحی شده است.

پاشا با بیان اینکه 1.5 سال است که فعالیت در حوزه طراحی را آغاز کرده گفت: تلاش من  بر این است که یادگیری ها در حوزه طراحی را بیشتر کنم و در مسابقات دیگر شرکت و مقام های بیشتری را کسب کنم و در حوزه طراحی طلا و جواهر برند سازی کنم

وی در مورد برگزاری جشنواره اذعان داشت:  طرح های ارسال شده همه شایسته بودند و داوران هم بسیار شایسته و در حد بین المللی بودند  و افتخاری بود که طرح من در بین 10 نفر اول قرار گرفت.  

تلفیق نقوش فرش و گوهرسنگ های ایرانی

پریسا سپاهی، نفر دوم  بخش طراحی دستی آماتور؛ نیز در مورد طراح خود با بیان اینکه جواهر طراحی شده قابلیت تغییر کاربری از انگشتر به آویز را دارد بیان داشت: طرح این جواهر الهام گرفته از برگ های خطایی که دور یک مرواردید می چرخند است  که نشان دهنده اتحاد و همبستگی ملت ایران است.

وی افزود: ایده اصلی این طرح  از نقوش فرش ایرانی و شعر پارسی (چون ایران نباشد تن من مباد ) که مایه غرور و فخر و همبستگی اقوام مختلف ایران است .

گلدنیوز

سپاهی  ادامه داد: در این طرح گلبرگ های ختایی به دستان مردمان ایران زمین که به دور یک مروارید سپید در هم پیچیده و گره خورده اند تشبیه شده و در کل  این جواهر شبیه به نقشه ایران است و زیر بندی کار با سنگ های یاقوت و زمرد الماس به رنگ پرچم ایران مزین شده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران 7 هزار سال قدمت دارد و مهمترین ویژگی که هر یک از اقوام ایران استقامت و پایداری است خاطر نشان کرد: در حلقه انگشتر از نقش درخت سرو  با مینای سیاه که نماد پایداری و استقامت است و در فرش اقوام ایران به طرق مختلف قابل مشاهده است استفاده شده است.

سپاهی که  با 14 سال سابقه نقاشی مینیاتور وارد طراحی طلا و جواهر شده است می گوید کپی برداری برندهای دیگر را دوست ندارد و علاقه مند است که بتواند با طرح هایی که ارائه می کند بتواند  به صنعت طلا و جواهر کمک کند و در این صنعت تاثیر گذار باشد و طرح های منحصر به مفر ایرانی را ارائه و فرهنگ ایران را تقویت  و به جهانیان معرفی کند. کنیم.  

گردنبندی به وسعت خلیج فارس

محمد امین محمود زاده، نفر اول بخش طراحی دستی آماتور؛ نیز در مورد طرح برگزیده خود در جشنواره با تاکید بر اینکه نماد خلیج فارس تنها نمادی است که کل ایران روی آن غیرت دارند و نمادی است که دنیا ایران را با آن می شناسد بیان داشت: در گردنبند طراحی شده دو شیر دال زرین چون نگهبانان گرهی از عشق و پیوند را در چنگ دارند و با یک دست خلیج فارس و با دست دیگر  طرح فرش را نگه داشته اند.

گلدنیوز

وی گفت: در این طرح  از ستون های تخت جمشید و بته جقه های فرش ایرانی  و یاقوت های سرخ که بیانگر خون و روایت رویش است و زنجیر نیز نماد و نشان از اتحاد مردمان است استفاده شده است.

محمود زاده با ابراز اینکه علاقه شدیدی به طراحی دستی دارد اذعان داشت:  اهمیتی که در طراحی دستی است در طراحی نرم افزاری نیست و در طراحی دستی صفر تا 100 کار با طراح است ولی در طراحی نرم افزاری 50 درصد با طراح است و 50 درصد با موتور نرم افزار .

وی با تاکید بر اینکه در طراحی دستی خلاقیت حرفه ای تر است تا ماتریکس اظهار داشت: در حال حاضر سه سال است که فعالیت و یادگیری دوره ها ی طراحی طلا و جواهر را در آموزشگاه و بازار آغاز کرده ام و مسلما این موفقیت باعث می شود این مسیر را با فوکوس بیشتر و حرفه ای تر دنبال کنم.

انگشتر ریشه پرواز، بازتابی از همدلی و هم بستگی ایرانیان

شبنم شمس، نفر سوم بخش طراحی دستی حرفه ای؛ نیز در مورد طرح خود بیان داشت:  انگشتر ریشه پرواز بازتابی از همدلی و هم بستگی است و  با تلفیقی از  نمادهای فرهنگی و اسطوره ای  شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه در طراحی این اثر نمادهایی از آثار باستانی، فرهنگ و زیست بوم جنوب قرار گرفته است گفت: یکی از نمودهای زیست بوم جنوب درخت انجیر معابد است که شاخه های و ریشه های هوایی آن در هم تنیده شده که این نماد برای  موضوع همدلی و همبستگی  الهام بخش بود و  در طراحی این  جواهر بیانگر این موضوع است که  ایرانیان چه در وطن و چه دور از وطن همچون شاخه هایی از یک خاک با ریشه های در هم تنیده هستند.

گلدنیوز

شمس اظهار داشت:  یکی دیگر از نمود ها داستان سیمرغ در منطق الطیر عطار است که 30 پرنده  که نماد وحدت و همبستگی  هستند از 7 وادی عشق گذشتند و به عنوان  نمودی از یگانگی و همبستگی  در یک سوی انگشتر بالی گشوده از سیمرغ با ردیفی از زمرد تزیین شده آمده است.

وی ادامه داد: در مرکز این انگشتر از سنگ فیروزه که نماد ایران و حفاظت از پیوند با خاک مادری است استفاده شده است

شمس که 10 سال است در رسته سفارشی سازی طلا و جواهر فعالیت دارد و به نسبت فعالیت های خود در راستای  سفارشی سازی شاخه های مختلف و دوره های متنوع جواهر سازی جواهر شناسی، سنگ شناسی گوهر شناسی و آبکاری را گذرانده است و 2 سال است که در  دانشگاه دانش پژوهان پیشرو  تحصیل می کند تا مدرک دانشگاهی  این رشته را کسب کند معتقد است که باید در کنار هدف اصلی سفارشی سازی توانمندی ها و هنر های دیگر را کسب کند

انگشتر «واو» پیوند دهنده اقوام ایرانی

یاسمن عابدیان، نفر اول بخش نرم افزاری آماتور؛ نیز در تشریح طرح برگزیده خود در جشنواره  بیان داشت:  طرح ارائه شده یک انگشتر است که در طراحی این انگشتر حرف «واو»  با توجه به فرم انتزاعی که دارد و نقش وصل کننده  ای که در کلمات دارد به عنوان پیوند دهنده ترک و فارس و کرد و لر  در نظر گرفته شده است.

گلدنیوز

وی گفت: با توجه به اینکه خوشنویسی زبان مشترک فرهنگ ایرانی است سطوح داخلی انگشتر با خوشنوسی فارسی تزیین شده است که البته این خطوط مشخصا آیه و شعر خاصی نیستند و به لحاظ بصری زبان فارسی و خوشنویسی را القا می کند.

عابدیان اظهار داشت: نقوش مشبک استفاده شده در این انگشتر هم یادآور پنجره های گره چینی و مقرنس کاری  و ترنج های معماری ایرانی است و در هم تندیگی این ساختار ها نشان پیوستگی و هارمونی است که مانند اقوام مختلف ایرانی در کنار هم ساختاری منسجم را شکل می دهند.

وی با بیان اینکه طرح انگشتر از فرهنگ ایرانی الهام گرفته شده ولی سعی شده انگشتری نباشد که  استفاده آن به ایران محدود باشد و بر اساس شنیده ها از داور  ایتالیایی مسابقات «آلسیو»، فرم این انگشتر  به نحوه ای است که برای مخاطبین خارج از کشور هم احساس خوشایندی ایجاد کند و اگر ساخته شود کار بزرگی است و روی انگشت نمای خوبی دارد و مطمئنا برای استفاده انگشتر جنسیت مطرح نیست.

زنجیره وحدت ایرانی در گردنبند نیلوفر آبی

شهره اکبری، نفر سوم  بخش طراحی نرم افزاری حرفه ای؛ نیز در ادامه درباره ارایه طرح و ایده گردنبند با موضوع همبستگی اقوام ایرانی به  جشنواره ملی طراحی طلا و جواهر گفت:  اولین تصویر ذهنی که با شنیدن واژه "اتحاد و همبستگی" در ذهن من نقش بست، مربوط به کاردستی دوران کودکی بود که با تا کردن کاغذ و چند برش ساده، زنجیره انسانی می‌ساختیم که با اتودهای مختلف و ترکیب بندی دایره ای(نماد زندگی و حرکت) این زنجیره، به شکل فیگورهای انتزاعی و دست در دست هم، و با فرمی شبیه به گل نیلوفر آبی به تصویر کشیده شد.

گلدنیوز

وی با بیان اینکه لوتوس یا نیلوفر آبی، ریشه در آیین میتراییسم و هنر ایران باستان داشته و در ادوار مختلف و در شکلهای گوناگون، در هنر ایرانی و آثار تاریخی مثل تخت جمشید و نقوش فرش ایرانی و ... میبینیم بیان داشت: در فضای منفی طرح، شاهد فرم قوسهای جناغی که نماد هنر معماری ایرانی بوده هستیم، که به نقوش اسلیمی مزین شده اند.

وی ادامه داد: درباره اقوام ایرانی نکته ای که برای من حایز اهمیت بود و سعی داشتم به آن تاکید کنم،تنوع اقوام با فرهنگ و آداب و رسوم مختلف بود، که در عین کثرت، همه متحد و در صلح، زیر سایه یک پرچم و در یک مرز جغرافیایی کنار هم، فرهنگ و هنر اصیل و ریشه دار ایران را بوجود آوردند. به این ترتیب از ۷ رنگ رنگین کمان که نمادی از تنوع است، در سنگهای برلیان در هر فیگور بهره بردم، چرا که علاوه بر مقدس بودن عدد ۷ در باورهای ایرانی، رنگین کمان نمادی از صلح نیز میباشد، و با بکارگیری سنگ فیروزه در سر هر فیگور، تاکیدی بر وجه اشتراک و وحدت هر یک از اقوام بعنوان بخشی از ایران عزیزمان داشته ام.

اکبری خاطر نشان کرد: از ویژگی بارز و منحصر بفرد این پروژه، علاوه بر رعایت نکات فنی و اجرایی و ساخت پذیری آن، و همچنین رعایت ارگونومی، میتوان به پتانسیل استفاده از این زیور در حالت های مختلف اشاره نمود که قسمتهایی از این گردنبند متحرک بوده و میتوان بصورت ایستاده بر روی گردن قرار گیرد، و مصرف کننده می تواند با استفاده از خلاقیت خود و بکارگیری پارچه های مختلف (امکان ست کردن با رنگ و جنس لباس)، به زیور خود تنوع داده و با لباس و پوشش خود هماهنگی ایجاد کند و با بهره بردن از دست بافته های نفیس ایرانی مثل گلابتون و زربفت و ...(که با تار و پودی از طلا بافته میشدند), بار دیگر هنر و اصالت ایرانی را به نمایش بگذارد.

وی اذعان داشت: کسب رتبه در این جشنواره نه تنها نقطه عطفی در مسیر کاری من بود، نوری بود که به زندگی شخصی من تابید، و بار دیگر و پرقدرت تر از همیشه به دنیای جذاب طلا و جواهر برگشتم، و مطمینا با همکاری انجمن طراحان و اتحادیه طلا و جواهر اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد.

اتحاد اقوام ایرانی در آیینه زمان

طرح «اتحاد در آیینه زمان» مقام نخست بخش ایده‌پردازی و طراحی نرم‌افزار حرفه ای در جشنواره ملی طراحی طلا و جواهر ایران را به خود اختصاص داد.

ساناز غلامی طراح و ایده پرداز این طرح بیان داشت: طرح «اتحاد در آیینه زمان» طراحی یک ساعت با عناصر و نمادهای ایرانی تخت جمشید و سربازان هخامنشی و سی وسه پل و عناصر معماری گنبد و مقرنس و سنگ های قیمتی ایرانی میباشد.

گلدنیوز

محمد حسن حیدری مدیر و مدرس دپارتمان طراحی کمپانی بین المللی توکاجمز ، نیز در مورد نتیجه همکاری این کار تیمی و حرفه ای بیان داشت: طرح ارائه شده مکانیزم ریخته گری بسیار خاصی دارد و به دو روش ریخته گری طلا و برش با دستگاه CNC طراحی شده و ترکیب دستبند با ساعت مچی توانسته یک ترکیب خاص ایجادکند.

حیدری در مورد دلیل انتخاب ساعت برای شرکت در مسابقه بیان داشت: اکنون برترین برندهای سراسر جهان روی ساعت های جواهر کار می کنند، لذا ما هم خواستیم علاوه بر اینکه این برند را معرفی می کنیم، نشان دهیم که سطح طراحی کمپانی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و حرف های زیادی برای گفتن داریم.

تپش قلب تمام اقوام ایرانی برای ایران

آریان شاکری، نفر دوم بخش طراحی نرم افزار آماتور نخستین جشنواره طراحی طلا و جواهر ایران بیان داشت: در خلق این اثر که گردنبدی به شکل نقشه ایران است  به الهامات درونی خویش گوش داده است .

وی افزود:  در خلق این اثر یک قلب واحد به گوش تا گوش مرز ایران گره خورده است که طناب در طرح پیوند بین اقوام و همبستگی آنها را بیان می کند

گلدنیوز

شاکری  با بیان اینکه همدلی یعنی در درد و رنج هم شریک بودن اظهار داشت: قلب تمام اقوام ایرانی برای ایران می تپد و این وجه اشتراک موجب همدلی و همبستگی بین آنها شده است.

وی تصریح کرد: در هم تنیدن طناب به دور این قلب نشانه عمق و خلوص این حس تفسیر می شود.

انگشتری برای روایت یک عشق میان دو قوم ایرانی

ریحانه دهقانی، نفر سوم بخش طراحی دستی آماتور؛ نیز در تشریح طرح خود بیان داشت: طرح ارائه شده به جشنواره یک انگشتر است که نه فقط زیوری زیبا که روایتگر داستانی از عشق مهر و همدلی میان مردمان ایران زمین است.

گلدنیوز

وی گفت: انگشتری طراحی شده روایتگر داستانی از این اتحاد است و دو دست زخمی  که نماد دو قوم اند که در هم گره خورده اند، زخم ها نه از درد که از سختی مسیری است که برای رسیدن به مهر وهمدلی پیموده شده در افسانه ای کهن دردل کوه های زاگرس  دو قبیله کرد و لر در ایام خشکسالی سالها بر سر آب نزاع داشتند پیرزنی فرشته سیرت رازی قدیمی از نیاکان خود را در واپسین لحظات عمرش برملا کرد که  چشمه خشک شده در دل کوه تنها با مهر و عشق دوباره دوقوم خواهد جوشید و دو عاشق دلباخته از این دو قوم به نام کانی و یاسور، که سالها دل در گرو عشق یکدیگر داشتند و به خاطر تعصبات قبیله ای عشق خود را مخفی نموده بودند برای احیای چشمه عشق و اتحاد راهی کوه شدند و بامشقت فراوان چشمه خشکیده را یافتند و با پیوند دستانشان چشمه ای از دل کوه جوشید و زندگی و عشق واتحاد به هر دو قبیله بازگشت.

دهقانی تصریح کرد: این انگشتر نماد همان اتحاد است. دستان زخمی در طراحی انگشتر نور را از زخمها جاری می سازند.

وی ادامه داد: بدنه ی انگشتر چون تنه درختی است با ریشه هایی در هم تنیده یادآور پیوند ناگسستنی اقوام آریایی و عاشقان این خاک و  در دل انگشتر بیرونی انگشتری نهان است از جنس نور نگین هایی پنهان شده به رنگ آبی سبز قرمز و سفید روایتگر آبهای زلال جنگل های بلوط و شقایق های وحشی نشان از شجاعت مردمان این دیار طرحی از گلیمی رنگارنگ نشان از فرهنگ های گوناگون است.

دهقانی اظهار داشت: نگین ها تنها زمانی می درخشند که نوری از جنس مهر از دل زخمها عبور کند و عاشقانه بر آنها بتابد این نور زخم ها را به سرچشمه ای از همبستگی بدل می سازد.

برچسب:

جشنواره ملی طراحی طلا و جواهر ایران

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت