مخراجکار پیشکسوت صنعت طلا و جواهر؛
نوع پرست عنوان کرد: با پیشرفت هایی که در زمینه ساخت طلا و جواهر حاصل شده است امروزه در ساخت طلا و جواهر از روش های ماشینی بیشتر از روش های سنتی و دست ساز استفاده می شود و فرهنگ و هنر مخراجکاری جواهرات در حال منسوخ شدن است.
پروانه کاوسی(خبر نگار)
1402/10/10 | 11:10
به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ مجید نوع پرست، از پیشکسوتان مخراجکار جواهر در مشهد بیان داشت: با افزایش تنوع ماشین آلات و دستگاه های روز ساخت طلا و جواهر سرعت ساخت طلا و جواهر افزایش یافته و اغلب کارها با ماشین آلات انجام می شود و ساخت طلا و قلم زنی و مخراج کاری بسیار کاهش یافته است.
وی افزود: در گذشته طلا ساز طلا را به صورت خام می ساخت که زیبایی خاصی نداشت و طلای خام توسط مخراجکار با قلم زنی و ایجاد نقوش و سوار کردن نگین ها و جواهرات کار را زیبا می کرد.
نوع پرست اظهار داشت: در گذشته گاهی کار مخراجکاری یک سرویس طلا 2 تا 3 روز زمان می برد ولی اکنون با پیشرفت ماشین آلات اغلب مراحل کار از قلم زنی و ایجاد نقش و مخراجکاری با دستگاه انجام می شود و مخراجکاران فقط سنگ ها را روی کار می خوابانند.
وی تصریح کرد: انجام مخراجکاری با دست به لحاظ ظرافت ساخت ظریف تر و نازک تر بود و روی ورقه های نازک طلا قلم زنی و مخراج کاری ها انجام و هر طرحی انداخته می شد ولی اکنون مخراج کاران نمی توانند کارهای ظریف را قلم زنی و مخراج کاری کنند.
این پیشکسوت مخراجکار افزود: در حال حاضر در بازار تنوع کارها بسیار زیاد شده و هر مدلی که مد نظر مشتری باشد با ماشین آلات ساخته است و به همین جهت کار ساخت سفارشی طلا و مخراجکاری از رونق افتاده است و فقط برخی از مشتریان که سنگ خاص و یا جواهرات خاصی مد نظر داشته باشند کارهای خود را به صورت سفارشی به مخراجکار می دهند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در کشور های دیگر از جمله کشور های اروپایی و آمریکا تفاوت هایی در مخراجکاری وجود دارد گفت: به گفته یکی از شاگردانم که در آمریکا مخراجکاری می کند، به واسطه رونق بازار جواهرات در شرکت های ساخت جواهرات یک مخراجکار صفر تا صد کار مخراجکاری را با مته و فرز انجام نمی دهد بلکه چندین نفر از مخراجکاران با ابزار های متنوع هر کدام یک بخش از کار مخراجکاری اعم از قلم زنی، سوراخ کاری، سوار کردن چنگ، رویه کوبی و… را انجام می دهند.
نوع پرست اذعان داشت: با ورود شیوه های طراحی جدید از جمله طراحی با ماتریکس و فضای دو بعدی وسه بعدی و مدلسازی هایی که در این نرم افزار انجام می شود هنر مخراج کاری تحت تاثیر قرار گرفته است.
وی ادامه داد: هنرمند مخراجکار تنها با آموزش این هنر را یاد نمی گیرد و بایستی آنقدر در این حرفه کار کند و مخراجکاری انجام دهد تا استاد و خبره کار شود.
این استادکار پیشکسوت مخراجکاری بیان داشت: تمام سفارشات مخراجکاری مانند سوارکردن زمردهای 4 تا 6 قیراطی، کارهای چنگی، دیواره ای، ورقه ای، ریلی و …در جواهر فروشی های قدیمی مشهد از جمله جواهری زورمند، جواهری ایرجی، جواهری خالقی، جواهری مرصعی بوده است.
نوع پرست بیان داشت: در طول این سالها شاگردان زیادی که برای گذراندن طرح کار به کارگاهش می آمدند را آموزش داده است ولی اکنون به دلیل پیر چشمی کارگاه مخراجکاری اش دیگر فعال نیست.
وی در مورد تاریخچه هنر مخراج کاری در مشهد بیان داشت: قبل از دهه 50 فقط پیشکسوتان این هنر از جمله سید هاشم اخلاقی، میرزایی، حاج آقا سهرابی، حاج آقا هنرور فقط کار ساخت شکوفه ای، گرد ریز، فیروزه تک و سوار کردن الماس شکسته را انجام می دادند ولی در دهه 50 حاج اسماعیل آقا عبداللهی پس از گذراندن 5 سال شاگردی و آموزش تکنیک ها و روش های جدید مخراجکاری در تهران، سبک های جدیدی از جمله فلاور، چنگی، دورکوب و … را به مشهد آورد و همراه با برادران آموزگارها که جواهر سازی را به مشهد آوردند بنیانگذاران سبک های جدید در مشهد بودند.
نوع پرست خاطر نشان کرد: بعد از چند سال شاگردی و کار نزد حاج اسماعیل آقا عبدالهی توانستم روش ریلی سوار کردن را ابداع کنم وسالها متخصص ریلی سوار کردن در مشهد بودم.
انتهای پیام/
ترند
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده