عدم هماهنگی با علم روز پاشنه آشیل صنعت طلا

عدم هماهنگی با علم روز پاشنه آشیل صنعت طلا

هم افزایی علم و مهارت در مرکز علمی کاربردی طلاوجواهر

امیر کشانی(سردبیر)

1400/04/21 | 00:04

نظری ثبت نشده

عدم هماهنگی با علم روز پاشنه آشیل صنعت طلا

رئیس مرکز علمی کاربردی اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا در مصاحبه با گلدنیوز، این نهاد را بازوی اجرایی نظام توصیف کرد که علم و تکنولوژی را به روز رسانی کرده و در قالب هنر صنعت در اختیار علاقمندان قرار می دهد.

فخاری فعالیت های ناظر بر طلاسازی را بر دو شق هنر و صنعت تقسیم بندی کرد که نیازمند آموزش خلاقیت و انواع هنرهاست و لذا باید به فعالان این حوزه به صورت آکادمیک و تخصصی ارائه شود.

در گذشته دانش طلاسازی به صورت سینه به سینه و کاملا تجربی به نسل بعد منتقل می شد ولی امروزه اگر این دانش با علم روز ادغام نشود، دیر زمانی نخواهد پایید که از قله های اوج نزول می کنیم.

فخاری تجربه و علم روز را توأمان موجب موفقیت کشور در صنعت طلاسازی عنوان کرد و گفت: پیشتر یک طلاساز آموزش را به صورت نفر به نفر از استاد فرا می گرفت و لذا تعداد دریافت کنندگان آموزه ها کاهش می یافت؛ از طرفی با این شبهه رو به رو بودیم که فوت کوزه گری در نهایت از استاد به شاگرد جهش پیدا می کند یا خیر!

فارغ‌التحصیلان طلاسازی صددرصد جذب بازار می‌شوند

رئیس مرکز علمی کاربردی اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران گفت: دانشجویان و فارغ التحصیلان ما صد در صد جذب بازار کار می شوند و از سواد و مهارت لازم برخوردارند.

فرزانه فخاری با اشاره به جذب دانشجو در دوران کرونا و فعالیت این مرکز آموزشی گفت: کلاس های آنلاین اتفاق خوبی است که مدت ها در انتظار آن بودیم که همانا به معنای همگام شدن علم و تکنولوژی است.

وی این رویه را موجب استفاده بهینه از فضای مجازی دانست و افزود: پیشتر زمینه لازم برای بهره مندی از فضای مجازی مهیا نبود و لذا با سرعت چنین فضایی را در دوران کرونا برای بهره برداری آماده کردیم. فخاری معتقد استاین فضا برای دانشجویان بستری مهیاتر را ایجاد کرده است تا علاقمندان از سایر شهرهای کشور نیز جذب کلاس های این مرکز علمی تخصصی شوند و در ادامه گفت: دروس حوزه طلا و جواهر کارگاهی است؛ در نتیجه برای حضور دانشجویان در کلاس عملی برنامه ریزی کرده ایم.

رشته های تخصصی کدامند؟

این فعال حوزه مصنوعات طلا و جواهر معتقد است امروزه هنرآموزان هنرصنعت طلا و جواهر، ساخت هر یک از انواع مصنوعات را توسط یک استاد خاص آموزش می بینند که شامل ساخت النگو، گردنبند و حتی اره کاری و... می شود.

شناخت گوهر  سنگ و آموزش هنر باستانی ملیله نیز در این گروه جای می گیرد که رشته های تخصصی طلا و جواهر سازی را شکل می دهد.

به گفته فخاری، هم افزایی علم و مهارت، ما را یک گام از تجربه پیش تر می راند. البته مهارت و خلاقیت حتما باید از گذرگاه تجربه عبور داده و در این بین نباید نادیده گرفته شود.

در این میان کارورزی دانشجویان مشتمل بر دو نوبت 240 ساعته فعالیت کارگاهی را می طلبد که در یک طبقه‌ی مجزا از دانشگاه استقرار یافته است و در این بین دانشجویان صاحبِ کارگاه، به صورت شخصی به تجربیات خود می افزایند.

*تجربه دوشادوش علم روز

ساخت طلا و جواهر با دست، ریخته گری، گوهر تراشی، مدیریت کسب و کار، حسابداری بهای تمام شده، طراحی طلا و جواهر و... جز رشته های کاردانی و کارشناسی در این دانشگاه است که بنا بر اظهارات فخاری، دانشجویان ابتدا باید توان خود را در طراحی طلا و جواهر بالا ببرند.

رئیس مرکز علمی کاربردی اتحادیه طلا قدم اول در گزینش و انتخاب رشته های تدریس شده را در نیازسنجی بازار دانست و گفت: این رشته ها مرتب به روز رسانی می شود و شعار ما، تجمیع علم و مهارت در پرتو نیازسنجی بازار است.

برخی رشته های پیشین طلا و جواهر، امروز دیگر در این دانشگاه تدریس نمی شود و متناسب با نیاز بازار، رشته ها به روز رسانی می گردد.

فخاری با اشاره به تاسیس دیرهنگام این دانشگاه تخصصی گفت: هنر صنعت طلا سازی در گذشته شکلی کاملا سنتی داشته و اتحادیه طلا و جواهر تهران به جد پشتیبان ما برای تاسیس این دانشگاه با قدمت 9 ساله بوده است.

نمونه کارهای دانشجویان مرکز علمی کاربردی طلاوجواهر

*مدیران ما را دریابند

وی حضور مرتب دانشگاه علمی کاربردی طلا و جواهر را در نمایشگاه های بینالمللی خاطرنشان کرد و افزود: ما در برنامه کارآفرینان و صداوسیما حضوری مستمر داریم؛ البته تلاش در حوزه طلا و جواهر نیازمند همتی ملی است که لزوم آن باید از سوی مدیران بالادستی تشخیص داده شود.

فخاری ادامه داد: تولید کنندگان به نیروهای متخصص دانشگاهی نیاز دارندو نیازسنجی در این حوزه نیز بر اساس سند بالادستی صورت می گیرد و در این رابطه با دانشگاه های بین المللی از جمله ایتالیا، هنگ کنگ و... تبادل سر فصل داریم که بر اساس سطح بندی های آموزشی، برای هر یک از عناوین شغلی در هنرصنعت طلا و جواهر، به تربیت دانشجو مبادرت می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان و فارغ التحصیلان ما صد در صد جذب بازار کار می شوندو از سواد و مهارت لازم برخوردارند. فخاری همچنین به حمایت این دانشگاه از حیطه اشتغال زاییِ فارغ التحصیلان خبر داد و گفت: بچه های ما حتی از کارگاه های 3 در 4 متری شروع کرده اند و نیازمند وام های کلان اشتغال زایی نیستند.

انتهای پیام

برچسب:

طلافروشی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت