‌تولید"طلای‌ایرانی" با تجهیزات تماما بومی

‌تولید"طلای‌ایرانی" با تجهیزات تماما بومی

مومکاری نخستین قدم در ساخت طلاست؛

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/04/22 | 00:04

نظری ثبت نشده

‌تولید"طلای‌ایرانی" با تجهیزات تماما بومی

جواد صدقی، سرپرست یک واحدموم‌کاری و ریخته‌گری طلا در گفتگو با گلدنیوز:

امروز پیشرفته‌ترین دستگاه‌های صنعتی در حالی به‌صورت کاملا بومی در کشور ساخته می‌شوند و در اختیار کارگاه‌های طلاسازی قرار می‌گیرد که کیفیتی هم تراز با محصولات مشابه خارجی با قیمتی به مراتب ارزان‌تر دارند. صدقی، ریخته‌گری طلا که حرفه و آموزش موم‌کاری و ریخته‌گری است را همزمان آغاز کرده، و سرپرست واحد موم‌کاری را بر عهده دارد. او می گوید قبولی در کنکور فیزیک را به عشق استقلال مالی رها کرده و سراغ حرفه طلاسازی رفته است.سال97 با دستمزد 600هزار تومان به عنوان کارگر ساده‌ی یک واحد طلاسازی مشغول به کار شده؛ هزینه ای که صرفا مخارج رفت و آمد او را به محل کار تامین می کرد. در کارگاه هم از جاروکشی تا شستن ظرف ها را عهده دار بود و در کنار این ها، نیم نگاهی نیز به دستان هنرمند اوستاکارطلاساز داشت.می گوید همین نگاه انگیزه و ارزشمندی حرفه‌ی امروز او را نمود داده؛ با رشد کارگاه طلاسازی و افزایش کمی نیروها، اعتماد صاحب این حرفه را جلب کرده و 80درصد پروسه تولید را آموزش دیده است.

قدم اول

صدقی توضیحاتی درباره فن موم‌کاری می دهد: این مرحله نخستین قدم در ساخت طلاست؛ اتاقی 6 متری با 5 نیرو که اصلی ترین و مهم ترین بخش کار در همینجا صورت می گیرد.رزین، الگوی اولیه قبل از تولید یک قطعه طلای زیورآلاتی را مهیا می سازد. آنچه به عنوان منسوجات در ویترین پر زرق و برق طلافروشی ها می بینیم، با نمونه ای مشابه از جنس رزین و موم ساخته می شود. این مواد ابتدا باید تمیزکاری شده و برای شکل گیری و شاخه شدن، مهیا می گردد.وی بخش "ریختگی" را دومین مرحله برای فرم دهی به موم و رزین به صورت یک قطعه طلا عنوان می کند و از کوره های مختلفی در این زمینه نام می برد.

فشار و گرمای بالا

هر بخش از یک واحد طلاسازی سختی های خاص خود را دارد اما به گفته صدقی، ریختگی فشار کاری و گرمای بسیار بالایی را به تولیدگر تحمیل می کند.این کارگاه که به انواع مختلف دستگاه های دستی و پیشرفته مجهز است، از ماشین آلات با نام تجاری "هدف" که ساخت داخل است، استفاده می کند. تجهیزاتی مشابه نمونه‌ی خارجی اما با قیمت بسیار پایین تر.صدقی کیفیتِ دستگاه ریخته‌گری تولید داخل را کاملا مشابه نمونه خارجی با قیمت چندین میلیارد تومان دانست که تا 90درصدی کارایی را با دقت و ظرافت بالا اما با قیمتی 600 میلیون تومان در اختیار طلاسازان ایرانی است.

کار مقدم بر آموزش

این فعال موم‌کاری و ریخته‌گری طلا، در عین حال دستگاه های پیشرفته و صنعتی را مختص نیمی از مسیر ساخت و ساز می داند و اپراتور حرفه ای، عالم و با تجربه را نقطه عطف در خروجی یک قطعه طلای با ظرافت و زیبا می داند.به گفته صدقی آموزش و کسب مهارت دانشگاهی، هیچگاه به پای تجربه عملی نمی رسد؛ حرفه ای ترین ها در بازار ایران و خارج از کشور، در حین فعالیت عملی، همچنان در حال آموزش مهارت های تجربی و یافتن راه های خلاقانه و نوین هستند.ظرفیت بازار برای جذب نیروی انسانی اندک است و می توان گفت کارگاه ما به لحاظ بالا بودن کیفیت کار، شناخته شده بوده و مشتریان ثابت خود را دارد.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

طلا

استادکاری

ریخته کری

ماشین آلات

مومکاری

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت