تجربه ؛ شاه کلید ساخت مصنوعات طلا

تجربه ؛ شاه کلید ساخت مصنوعات طلا

علیرضا قراپنجه استادکار  حرفه جوشکاری طلا درمصاحبه با گلد نیوز گفت : طلاساز باید خاک کارگاه بخورد

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/04/22 | 00:04

نظری ثبت نشده

تجربه ؛ شاه کلید ساخت مصنوعات طلا

 

به گزارش گلدنیوز ، یک استادکار طلا وجواهر معتقد است فراگیری آموزش آکادمیک به تنهایی برای ورود به بازار ساخت و تعمیر طلا کفایت نمی‌کند و فرد پس از آموزش باید نزد یک استاد باتجربه و به‌صورت عملی خاک کارگاه بخورد. علیرضا قراپنجه که در بخش فنی یک کارخانه مشغول به کار است، جوشکاری، سوهان کاری و تعمیر قطعات طلا را از اصلی ترین بخش های حرفه خود معرفی می کند:

در دوران تحصیل زمانی که هنوز فراگیری حرفه و هنر و فنون مهارتی جز جدانشدنی آموزش و پرورش محسوب می شد، طلاسازی را در قالب طرح "کاد" نزد استادکار فرا گرفته و پس از گذران مقطع سربازی، در همین رشته مشغول به کار شده است.وی حرفه-هنر طلا سازی را دارای وجوهی بسیار وسیع معرفی می کند و علاقه را اول شرط ورود به حیطه فنی طلاسازی می داند.قراپنجه راه اندازی مشاغل مرتبط با ساخت منسوجات طلا را نیازمند سرمایه گذاری هنگفت دانست و گفت: شخصا کارگاه طلاسازی را مدیریت کرده ام و افراد بسیاری نزد بنده آموزش دیده اند که در بحبحه معضلات بازار -اواخر دهه80- و فزونی گرفتن تورم خاصه در حیطه بازار طلا، به ناچار کارگاه را تعطیل کردیم. شرط بقای یک کارگاه طلاسازی در بازار، در اختیار داشتن چند کیلو طلا با بودجه ای بالغ بر چندین میلیارد تومان –هر کیلو طلا یک میلیارد تومان تخمین زده می شود- است و در این میان نیازمند 10 الی 15 نفر به عنوان فعال دائم در هر کارگاه هستیم.

طلا؛ از فلز خام تا طرح نهایی

به گفته این استادکار طلاساز، طراحی فلز خام طلا در پروسه ساخت و ساز، به منصه وجود می رسد. روند تولید ساز و کاری خاص را می طلبد و در بسیاری مواقع، قطعات ریز و جزئی به گونه ای کنار هم چینش می شوند و با هم جوش می خورند که شکلی خاص را پدید می آورند.قراپنجه جوشکاری را به طور خاص، به مرحله ای اطلاق می کند که قطعات فلزی طلا را برای رسیدن به طرح کلیِ مورد نظر طراح، به هم الصاق می کنند.در گذشته قالب های سیلیکونی پس از برش خوردن، نوعی موم را درون خود جای می داد که شکلی پارافین گونه به خود می گرفت. مرحله بعدی گچ ریزی بر روی این قالب و پختن در کوره بود که در درجه ای بسیار بالا، موجب سهولت در تزریقِ طلای وکیوم شده داخل سیلندرهای پخته شده می گردد. این مرحله "قالب ریزی" نام دارد که پس از سوهان زدن و جوشکاری، وارد مرحله آبکاری و ورود به بازار برای فروش می شود.

به عمل کار برآید

قراپنجه معتقد است علاقمندان برای ورود به این رشته لازم است دوره های فنی و تخصصی را نزد مراکز آموزشی فرا گیرند. یادگیری آکادمیک به تنهایی کافی نیست و فرد آموزش دیده باید تجربه ی عملیاتی را در کنار یک استادکار ماهر و در کارگاه کسب کند؛ چراکه ریزه کاری های این فن در دل کار نمایان می شود.این استادکار طلاساز که سابقه عملی قریب سه دهه در این رشته دارد، آموزش اصولی را پایه و اساس کار و خلاقیت فردی را در مرحله بعدی طبقه بندی می کند. کما اینکه خلاقیت عموما در کارگاه های کوچک شخصی بروز و ظهور می یابد و پیاده سازی روش های خلاقانه در پروسه ساخت مصنوعات طلا به شکل انبوه و با بهره گیری از طرحی از پیش تعیین شده، محلی از اعراب ندارد.قراپنجه فعالیت مستمر یک دهه ای را مقدمه ای خوب برای گذر از مرحله مقدماتیِ ساخت منسوجات طلا می داند و می گوید: شخصا به صورت مداوم روزی 11 ساعت کار می کنم.

کارگاه طلا
تجربه ؛ شاه کلید ساخت مصنوعات طلا

استاد کار جوشکاری از بهترین ها در حرفه خود میگوید :

«آبیک»، «گلدسنتر» و «انارکی» جز بهترین ها در حیطه قالب سازیِ کارگاهی

 

بزرگان طلا و جواهر کشور

قراپنجه "محمد رحیم‌اُف" را از بهترین قالب سازانِ شخصی رشته طلا سازی معرفی کرد که سال ها در خیابان لاله زار مشغول به کار بود و امروز از این شغل کنار رفته است. همچنین برندهای «آبیک»، «گلدسنتر» و «انارکی» را جز بهترین ها در حیطه قالب سازیِ کارگاهی معرفی می کند.قراپنجه افرادی دیگر از جمله استادان «قاضی مرادی و گلمحمدی» را جز شناخته شده های طلاسازیِ دستی می داند و می گوید: امروزه طراحان خوش ذوقی وارد بازار شده اند و لذا این رشته نسبت به سال های گذشته، رشد چشم گیری داشته است.وی مسیر پیش روی جوانان را روشن و امکانات و ابزارآلات موجود را با توجه به عدم واردات طلا به کشور، قابل اعتنا ارزیابی می کند. در این سال ها قاچاق طلا به کشور به میزان چشم گیری کاهش یافته و جمیع این شرایط بستری را در داخل مهیا ساخته که هر شخص علاقمند و فعالی در فن-هنر قالب گیری و طلاسازی به خوبی رشد خواهد کرد.قراپنجه طرح های پیشین مصنوعات طلا را کپی کاری از تولیدات ایتالیا، کره و ترکیه می داند و معتقد است طراحان نسل جوان ضمن نگاه به طرح های سنتی و بومی، به خوبی سلیقه خریداران ایرانی را پوشش می دهند.

انتهای پیام/

برچسب:

طلا

برتر

استادکار

پیشکسوتان

جوشکاری

هنر دست

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت