هجوم برندهای هند و ترکیه به بازار طلای کویت
در حالیکه کشورهای منطقه برای تصاحب زنجیره توزیع جواهرات رقابت میکنند، کویت بیسروصدا جای خود را بهعنوان دروازه طلایی تجارت جواهرات خاورمیانه تثبیت کرده و طی پنج سال اخیر، کویت از بازار مصرفی به مرکز ترانزیت طلایی منطقه خلیج فارس تبدیل شده است.
علی اصغر کشانی(نویسنده)
1404/08/19 | 09:08

به گزارش سایت طلا گلدنیوز، کویت در سکوت خبری اما با نقشهای دقیق، به یکی از بازیگران استراتژیک تجارت جواهرات در خلیج فارس تبدیل شده است. بازار این کشور دیگر تنها مقصدی مصرفی نیست، بلکه گرهگاه مهمی برای ورود و توزیع دوباره جواهرات هندی، ترکی و ایتالیایی به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) به شمار میآید.
زنجیرهای از عمدهفروشان و شبکههای خردهفروشی در عربستان، قطر، بحرین و حتی امارات اکنون بخشی از کالاهای خود را از واسطهها و نمایشگاههای کویتی در مناطقی چون السالمیه، حولی و بازار طلای نزدیک مبارکیه تأمین میکنند. ترکیب بازار پرمصرف داخلی و نقش لجستیکی کارآمد، به کویت مزیتی نادر نسبت به دیگر رقبای منطقهای داده است.
به گزارش سایت تخصصی اخبار طلا و جواهر گلدنیوز ؛ کویت به لطف موقعیت جغرافیایی ممتاز، زیرساختهای تجاری پیشرفته و روابط دیرینه با تولیدکنندگان کلیدی، اکنون دروازه طلایی تجارت جواهرات خاورمیانه لقب گرفته است. در سالهای اخیر، تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ هند و ترکیه این کشور را پلی مطمئن برای دسترسی به مشتریان ثروتمند عرب در نظر گرفتهاند.
جواهرات هندی با طراحیهای سنتی و محبوبیت بالا در مراسم ازدواج، همواره در کویت جایگاه ویژهای داشته است. اما طی پنج سال اخیر، کویت از بازار مصرفی به مرکز ترانزیت طلایی هند تبدیل شده؛ جایی که طراحیهای جدید ابتدا وارد آنجا میشوند تا به دست تجار سعودی، قطری و بحرینی برسند. به گفته عباس نجیب، صادرکننده هندی مستقر در بمبئی، «کویت حالا به نمایشگاه کل خلیج فارس تبدیل شده است، خریداران ترجیح میدهند بهصورت حضوری به اینجا بیایند و کلکسیونها را ببینند».
ترکیه نیز در بخش جواهرات مدرن و فستفشن جایگاه خود را تثبیت کرده است. با توسعه روابط تجاری آنکارا با کشورهای خلیج فارس، بسیاری از برندهای ترک از کویت به عنوان سکوی آزمایشی ورود به بازارهای بزرگتر امارات و عربستان استفاده میکنند.
در بخش لوکس نیز ایتالیا نقش خود را بهخوبی حفظ کرده است. برندهای ایتالیایی با برگزاری نمایشگاههای اختصاصی در هتلهای لوکس کویت و استفاده از توزیعکنندگان محلی، به مشتریان خاص و ثروتمند منطقه دسترسی پیدا کردهاند.
آمار رسمی وزارت تجارت و صنعت کویت این روند را تأیید میکند: افزایش ۱۸ درصدی واردات جواهرات هند، رشد ۲۴ درصدی محصولات ترکیه و جهش ۱۱ درصدی برندهای ایتالیایی نشان میدهد که کویت حالا نهتنها مصرفکننده بلکه هاب توزیع طلای خلیج فارس است. فعالان بازار به سیاستهای تجاری تسهیلشده، تعرفههای پایین و اعتماد مصرفکنندگان به اصالت کالا در این کشور اشاره میکنند.
با افزایش سرمایهگذاری اقتصادهای منطقه در حوزه خردهفروشی لوکس و گردشگری، انتظار میرود نقش کویت روزبهروز پررنگتر شود. اگر این روند ادامه یابد، کشور کوچک اما استراتژیک منطقه ، بهزودی به قلب تپنده زنجیره تأمین جواهرات GCC تبدیل خواهد شد؛ جایی که قدرت واقعی تجارت طلا در سکوت شکل میگیرد.
طلای ترک
طلای ایتالیایی
خلیج فارس
طلای هندی
بازار طلای ترکیه
بازار طلای کویت
اخبار مرتبط
نظرات

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده