کوچه تکیه دولت قاب کوچکی از هنر طلاسازان جوان

کوچه تکیه دولت قاب کوچکی از هنر طلاسازان جوان

حتی یک عکس هم برای ما کافی است تا نمونه ای از آن را ظرف چندساعت بسازیم و تحویل مشتری بدهیم.

امیر کشانی(سردبیر)

1400/04/29 | 00:04

نظری ثبت نشده

کوچه تکیه دولت قاب کوچکی از هنر طلاسازان جوان

از بازار بزرگ طلاوجواهر به سمت سرای سینا که رفتم با کوچه ای نسبتا شلوغ و پر رفت وآمد مواجه شدم، هرچند که به گفته طلاسازان این روزها بازار رونق چندانی ندارد و شلوغی ها مربوط به عابرانی است که تنها از کوچه تکیه دولت عبور میکنند. دوطرف کوچه  پراز کارگاه های کوچک طلاسازی است، کارگاه هایی با دو الی پنج کارگر  جوان و هنرمند. وارد یکی از کارگاه ها شدم که هنرمندی جوان مشغول ساخت یک قطعه طلابود. بعد از گپ و گفتی کوتاه قبول کرد که چند دقیقه ای با هم صحبت کنیم و از حال و هوای این روزهای طلاسازی بگوید.

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

جواد جلالی هستم اهل مشهد و 17ساله که در شغل طلاسازی مشغول کارهستم.

چگونه شغل طلاسازی را انتخاب کردید؟

بچه های مشهد به شکل سنتی شغلشان در این صنف است و معمولا یا جواهرساز یا مخراج کار و یا آبکار هستند. تقریبا میشود گفت 70درصد بچه های مشهد شغلشان جواهرسازی است.

روند کارشما اینجا چگونه است؟

ما معمولا طلاهای شکسته و دست دوم را آب میکنیم و با آنها بنا به خواست و سلیقه مشتری مصنوع جدید طلا میسازیم.

تفاوت شما با کارگاه های بزرگ چیست؟

ما سفارش خاص داریم و تنها یک مدل خاص را برای یک نفر میسازیم، درحالیکه در کارگاه های بزرگ از یک قالب هزاران نمونه مشابه ساخته میشود. کارما هنری است نه صنعتی درست مثل کار یک نقاش یا مجمه ساز که یک اثرخاص و ویژه را خلق میکند. طلاسازان کوچه تکیه دولت هنرمندان گمنامی هستند که از یک طرح خاص تنها یک مصنوع طلا میسازند و به مشتری تحویل میدهند. البته در صورتی که مشتری تعداد بیشتری از یک مدل را سفارش بدهد نهایتا تا پنج مصنوع میتوانیم ار روی یک مدل بسازیم .

مشتری باید طرح  برای شما بیاورد یا نمونه ساخته شده؟

حتی یک عکس هم برای ما کافی است تا نمونه ای از آن را ظرف چندساعت بسازیم و تحویل مشتری بدهیم. هرتکه از نمونه را جدا جدا میسازیم و درنهایت مثل یک پازل کنارهم میچینیم تا کاراصلی ساخته شود.

اجرت ساخت شما چقدر است؟

اجرت ساخت  ما از  کارهایی که تولید انبوه میشود بیشتر است چراکه به نوعی یک کارخاص هنری به مشتریان عرضه میکنیم. متوسط برای هر نمونه بین 400 تا700هزارتومان اجرت ساخت منظور میشود.

اوضاع بازار چگونه است؟

خیلی بد و متاسفانه هر روز هم بدتر میشود.

خیلی ممنون از فرصتی که به ما دادید.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

برتر

بازارطلا

تکیه دولت

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت