پرش 60 درصدی تقاضای جواهرات

پرش 60 درصدی تقاضای جواهرات

وضعیت تقاضای طلای زینتی در مناطق جفرافیایی مهم دنیا از جمله چین، هند، خاورمیانه،ترکیه و غرب

حسین راشدی(مترجم)

1400/05/09 | 00:05

نظری ثبت نشده

پرش 60 درصدی تقاضای جواهرات

گروه بین الملل "گلدنیوز": تقاضای جواهرات دومین فصل متوالی از رشد سالانه قوی را شاهد بود که به دلیل بهبود اقتصاد جهانی و احساسات بازار پس از مشکلات شدید سال 2020 تقویت شد. اما علی رغم رشد شدید سالانه، تقاضا تا حدودی پایین تر از میانگین درازمدت آن است.

به گزارش شورای جهانی طلا، مقایسه با سال 2019 - که با توجه به نرمال نبودن سال 2020 مسلماً معنادارتر است - نشان می دهد که تقاضا به طور قابل توجهی ضعیف تر است: تقاضای سه ماهه دوم 26 درصد کمتر از سه ماهه دوم سال 2019 است، در حالی که تقاضای نیمه اول سال 2021، 18 درصد کاهش یافته است.

تأثیر هند بر این ارقام قابل توجه است: این کشور نه تنها یکی از بازارهای آسیب دیده در سال 2020 بود، بلکه به شدت تحت تأثیر موج دوم کووید-19 در سه ماهه دوم سال 2021 قرار گرفت که مانع از بازیابی قوی فصل به فصل شد .

تقاضای جواهرات بر حسب دلار آمریکا وضع بهتری داشت. در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، ارزش تقاضای طلای زینتی به 22.8 میلیارد دلار رسید و مجموع هزینه های نمیه اول سال را به 50.7 میلیارد دلار رساند که 18 درصد بیشتر از میانگین نیمه اول 2019-2015 و بالاترین میزان کل نیمه اول سال از 2014 است.

شایان ذکر است که تداوم محدودیت های سفر و درجات مختلف بسته شدن بازارها در سراسر جهان همچنان بر گردآوری داده ها تأثیر می گذارد و باعث می شود داده ها برای برخی از بازارها به محض اینکه کار میدانی به حالت عادی از سر گرفته شود، بیشتر از حد معمول در معرض تجدید نظرهای آینده قرار گیرند.

پس از این به وضعیت تقاضای طلای زینتی در مناطق جفرافیایی مهم دنیا از جمله چین، هند، خاورمیانه و ترکیه، غرب و همینطور دیگر کشورهای آسیایی پرداخته می شود.

چین

تقاضای طلای زینتی چین در فصل دوم سال 2021 با 62 درصد افزایش نسبت به همین دوره در سال گذشته به 147 تن رسید. بهبود مستمر اقتصاد داخلی در مقایسه با سال 2020 باعث افزایش قابل توجه سالانه شد. با خارج کردن سال 2020 از معادلات، باید گفت تقاضا در این مدت 8 درصد بالاتر از فصل دوم سال 2019 و 5 درصد بیشتر از میانگین تقاضای فصل دوم در سال های 2010 تا 2019 بوده است.

اما عواملی همچون قیمت بالاتر طلا در بازار محلی نسبت به فصل اول سال، فروش پایین تر در فصل دوم به دلیل الگوی فصلی و خریدهای زودرس مصرف کنندگان محلی در اوایل سال جاری - که باعث افزایش مصرف جواهرات طلا در فصل اول به بالاترین میزان از سال 2015 شده است - به کاهش 23 درصدی عملکرد فصل به فصل در تقاضای طلا و جواهر چین در سه ماهه دوم منجر شد.

این امر تقاضای طلای زینتی نیمه نخست چین را به 338 تن، یعنی 122 درصد بیشتر از سال قبل و 6 درصد بیشتر از نیمه اول 2019 می رساند. در حالی که پایه پایین همین دوره در 2020 به دلیل همه گیری، عامل اصلی افزایش شدید سالانه بود، تقویت اقتصاد چین و تزریق محرک های مالی مختلف برای مصرف موجب رسیدن مصرف جواهرات طلای محلی به بالاترین دوره قابل مقایسه از سال 2015 شد. بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین، درآمد مصرفی اسمی مصرف کنندگان چینی 12.6 درصد سالانه و 15.4 درصد در مقایسه با فصل اول سال 2019 افزایش یافته است، که منجر به فروش خرده فروشی شدید در همان مدت شده است.

محصولات میراث فرهنگی طلای زینتی (heritage gold jewellery) همچنان به روند افزایشی به دست آوردن محبوبیت خود ادامه دادند. در حالی که طراحی فرهنگی و وزن جواهرات سنتی چینی مورد توجه مصرف کنندگان نهایی قرار گرفته است، همانطور که قبلاً اشاره کردیم Guochao -که به روند مد در فرهنگ چینی اشاره می کند- به عنوان عنصر این موارد چشم نسل های جوان تر را گرفته است. از زمان ظهور آن به عنوان یک مفهوم جدید در سال 2018، جستجو برای گوچائو در Baidu - بزرگترین موتور جستجو در چین - افزایش یافته است. بر اساس گزارش مشترک منتشر شده توسط بایدو و موسسه تحقیقات مردم در ماه مه، نسل پس از 1990 نیروی محرکه محبوبیت خارق العاده گوچائو در سالهای اخیر بوده است. این امر با مشاهده ما از افزایش مداوم علاقه به طلا به عنوان میراث فرهنگی در بین مصرف کنندگان جوان در سه ماهه اخیر همزمان است.

در همین حال، مصرف کنندگان چینی خواستار شفافیت بیشتر در قیمت محصولات طلای زینتی هستند. این امر به ویژه در محصولات طلای 24 عیار که عمدتا از روش قیمت گذاری قطعه ای استفاده می کنند، آشکار است و مصرف کنندگان از وزن خلوص طلای یک محصول یا اجرت ساخت آن، اطلاع کمی دارند یا هیچ گونه دیدی ندارند. مکالمات شورای جهانی طلا با بازیگران این صنعت نشان می دهد که امروزه هرچه محصول سنگین تر باشد، فروش بر اساس قیمت قطعات دشوارتر می شود. همانطور که در گزارش قبلی روند تقاضای طلا مورد بحث قرار گرفت، برخی از خرده فروشان جواهرات چینی در حال حاضر تغییر مدل قیمت گذاری خود را برای ارائه شفافیت بیشتر به مصرف کنندگان آغاز کرده اند. این روند، هرچند در مرحله اولیه، به احتمال زیاد تشدید می شود زیرا شفافیت در قیمت گذاری برای جلب اعتماد مصرف کنندگان کلیدی است.

این گزارش می افزاید که با نگاهی به آینده در باقی سال، به چشم انداز تقاضای طلا و جواهر چین خوشبین است. نه تنها فصل دوم از نظر تاریخی سه ماهه فصلی ضعیف تری برای تقاضای طلای زینتی است، بلکه سیاست گذاران همچنان بر تحریک مصرف داخلی تمرکز می کنند و ابتکاراتی مانند جشنواره های خرید احتمالاً از مصرف محلی طلا حمایت می کند. علاوه بر این، رشد اقتصادی باید حمایتی باقی بماند. بانک خلق چین (PBoC) در اوایل ماه جولای نسبت ذخیره اجباری را برای همه موسسات مالی سپرده گذار کاهش داد تا هزینه استقراض اقتصاد را کاهش داده و به رشد خود کمک کند.

هند

افزایش 25 درصدی تقاضای سالانه جواهرات هند در فصل دوم تا حد زیادی به دلیل پایه بسیار پایین آن از همین دوره در سال گذشته بوده است. تقاضای فصل به فصل 46 کاهش یافت زیرا موج دوم کووید-19 به کشور وارد شد. برای نیمه نخست سال، تقاضای کل 157.6 تن بود که 46 درصد زیر سطح نیمه اول 2019 و 39 درصد کمتر از متوسط همین دوره از 2015-2019 بود.

با شروع پررونق سه ماهه دوم، تقاضا تا پایان آوریل ضعیف شد، سپس در ماه مه به نوعی بن بست خورد زیرا موج دوم کرونا با قدرت در مناطق شهری و روستایی هند منجر به قرنطینه منطقه ای شد و ترس از کند شدن رشد اقتصادی را برانگیخت. شاخص اعتماد مصرف کننده RBI در ماه مه از 53.1 در ماه مارس به کمترین میزان خود یعنی 48.5 در ماه مه رسید، در حالی که شاخص اطمینان یک سال آینده نیز سقوط شدیدی را ثبت کرد.

تعطیلی و بسته شدن فروشگاه ها بر تقاضای جشن های ازدواج و - برای دومین سال متوالی - بر تقاضای جشنواره «آکشایا تریتیا» تأثیر گذاشت. افت تقاضا قیمت طلا را به سمت تخفیف سوق داد که در اوایل ماه ژوئن به 9-10 دلار در هر اونس رسید و سپس به حدود 5-6 دلار در هر اونس کاهش یافت اما علی رغم بهبود تقاضا تا پایان سه ماهه در جای خود باقی ماند. تیتان گزارش داد که برای آوریل، مه و ژوئن، کل روزهای کاری فروشگاه ها به ترتیب 73 درصد، 10 درصد و 58 درصد بوده است.

مصرف کنندگان روستایی نسبت به سال 2020 از تاب آوری قرنطینه کمتری برخوردار بودند. درآمدها وقتی ضربه خورد که پس انداز مصرف کنندگان روستایی به دلیل هزینه در مخارج پزشکی ناشی از بیماری کرونا کاهش یافت و آنها در خریدهای اختیاری برای جواهرات محتاط تر عمل کردند.

در گام مهمی برای توسعه صنعت طلا در هند، نشانه گذاری اجباری از 16 ژوئن معرفی شد. در یک بیانیه مطبوعاتی وزارت امور مصرف کنندگان هند، معرفی نشانه گذاری اجباری در 256 منطقه هند برای طلای زینتی 14 عیار، 18 عیار و 22 عیار اعلام شد.

چشم انداز زمان باقی مانده تا پایان 2021 همچنان ترکیبی از موارد مثبت و منفی است. تهدید موج سوم کووید و در نتیجه قرنطینه بیشتر وجود دارد. تاثیر موج دوم بر درآمدها و احساسات ممکن است تقاضای افزایشی را کاهش دهد، در حالی که پیشرفت کند در زمان مانسون در سال 2021 ممکن است بر تقاضای روستایی از طریق تأثیر بر درآمد اثر بگذارد. با این حال، تعداد بیشتری از روزهای عروسی در فصل چهارم سال در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته (13در مقابل 7) وجود دارد.

خاورمیانه و ترکیه

تقاضای جواهرات ترکیه در فصل دوم در مقیاس سالانه بیش از دو برابر شد و به 8.1 تن رسید، اگرچه در مقایسه با سطوح قبل از همه گیری ضعیف باقی ماند. کاهش ارزش لیر به این معنا بود که قیمت طلا در این سه ماهه به شدت افزایش یافت و تقاضا برای نیمه اول ماه مه تحت فشار کامل قرار گرفت. برداشته شدن محدودیت ها در ماه ژوئن، همراه با ورود مهاجران، دوباره به بازار روح داد.

رشد قوی تقاضای سالانه در تقریباً کل خاورمیانه عمدتاً نتیجه پایین بودن پایه فصلی در سال گذشته بود؛ تقاضا در تمام بازارها به جز ایران از نظر فصل به فصل پایین تر بود. تقاضای جواهرات ایران در فصل دوم با تثبیت ریال و تقویت احساسات به دلیل کاهش موارد ابتلا به کرونا، بیش از سه برابر در قیاس با فصل دوم سال 2020 افزایش یافت. با پایین آمدن قیمت طلا در بازار ایران، تقاضا در مقیاس فصل به فصل بهبود یافت. تقاضا در امارات متحده عربی 471 درصد سالانه افزایش یافت اما 21 درصد کمتر از سال 2019 بود که به دلیل قیمت بالای طلا و تشدید احساسات منفی مهاجران در پی موج دوم هند رخ داد. خریدهای گردشگران نیز تحت تأثیر قرار گرفت، زیرا پروازها از عربستان سعودی لغو شد.

غرب

ایالات متحده یکی از قوی ترین بازارهای جواهرات در فصل دوم را داشت. تقاضای 37.7 تنی بیشترین میزان برای سه ماهه دوم از سال 2007 بود. ارزش تقاضای سه ماهه - 2.2 میلیارد دلار آمریکا – بالاترین رکورد برای سه ماهه دوم است.

در حالی که پایه پایین از سال 2020 به توضیح افزایش 103 درصدی سالانه کمک می کند، تقاضای سه ماهه دوم نیز 31 درصد بیشتر از سه ماهه دوم سال 2019 بود. تقاضای سه ماهه دوم با عوامل مشابه در سه ماهه اول پشتیبانی می شد: یعنی برنامه واکسیناسیون و اقدامات حمایتی از درآمد افراد که هیجانات مثبت را بالا می برد، و با بهبود رشد اقتصادی بیشتر تقویت می شود. با توجه به محدودیت مصرف کنندگان در ایالات متحده برای سفر، طلای زینتی از ذی نفعان قابل توجه درآمد مصرفی بود.

کاهش محدودیت ها و بهبود هیجانات در سراسر اروپا تقاضای جواهرات طلا را افزایش داد: یعنی با  76 درصد رشد سالانه به 13.4 تن رسید. تقاضا در سراسر منطقه همچنین شاهد افزایش قابل توجه 35 درصدی فصل به فصل بود که بسیار بالاتر از 13 درصد افزایش فصلی متوسط از 2015 تا2019 بود. تقاضای 23.2 تنی نیمه اول سال زیر میانگین بلند مدت حدود 27 تن باقی می ماند، اما به دلیل ضعیف بودن ارقام فصل اول. رشد سالانه در همه بازارها، به رهبری آلمان (115 درصد رشد)، ایتالیا (99 درصد افزایش) و فرانسه (86 درصد رشد) را شاهد بودیم.

دیگر مناطق آسیا

تقاضا در بازارهای کوچکتر شرق/جنوب شرقی آسیا در مقایسه با سه ماهه دوم 2020 بالاتر بود، اما بیشتر این موضوع به دلیل اثر پایه پایین سال گذشته بود. رشد خوب سالانه در سراسر این منطقه رخ داد و با بازیابی رشد اقتصادی تقویت شد. اما افزایش موارد ابتلا در طول سه ماهه دوم بیشتر مناطق را تحت تأثیر قرار داد و در کاهش فصل به فصل در بیشتر بازارها منعکس شد. اندونزی در سه ماهه دوم عقب ماند-تقاضا تنها 4 درصد سالانه افزایش یافت زیرا موج دوم کووید-19 تلفات خود را به دنبال داشت.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

بین الملل

پیشنهاد ویژه

جواهرات

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت