ایجاد اتاق طلاوجواهر در گمرک برای سهولت صادرات

ایجاد اتاق طلاوجواهر در گمرک برای سهولت صادرات

مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت :با توجه به گردش مالی 1000 میلیارد دلاری صنعت طلا در دنیا همه برنامه ریزی ها مبنی بر این است که کشورمان حداقل سهمی یک درصدی از این گردش مالی را از آنِ خود کند.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/05/11 | 00:05

نظری ثبت نشده

ایجاد اتاق طلاوجواهر در گمرک برای سهولت صادرات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "گلدنیوز" کیوان گردان با اشاره به گردش مالی 1000 میلیارد دلاری صنعت طلا در دنیا گفت: همه برنامه ریزی ها مبنی بر این است که کشورمان حداقل سهمی یک درصدی از این گردش مالی را از آنِ خود کند.

وی کشورهای مهمی را در این صنعت برشمرد و افزود: ایتالیا، کره جنوبی، ترکیه، هند و تایلند جز این کشورها هستند و ایران نیز از جمله کشورهای خوب و مهم در این عرصه است.

گردان از پتانسیل های بالای کشورمان در هنر صنعت طلا سخن گفت و ادامه داد: سالانه نزدیک به 3300 تن طلا در دنیا استخراج می شود و از جمله اهدافِ اصلی ما این است که با واردات شمش در کنار شمشِ موجود در کشور، به ارزش افزوده بالاتر دست یابیم.

این مقام مسئول دولتی گفت: واحدهای دارنده‌ی پروانه بهره برداری صنعتی در کشور83 واحد است و از جمله برنامه های اساسیِ وزارت صمت، افزایش شمار کمی این واحدهاست.

گردان همچنین از آمار 803 کیلوگرمیِ صادرات نقره و طلا از ایران خبر داد و این روند را زمینه ای مثبت پیش روی هنر صنعت طلاوجواهر برای کشورمان دانست.

وی همچنین از تبیین یک سند جامع در حوزه طلا اطلاع رسانی کرد و گفت: برخی موانع در دستگاه های دولتی حل و فصل می شود و قسمی باید در شورای اقتصادی سران قوا بررسی شود.

به گفته گردان آمار تولید طلا برای افق پیش رو تا 500 تن تخمین زده می شود و قرار است معادل 4میلیارد دلار هم صادرات انجام گیرد که اگر این پیش بینی ها محقق شود، 100هزار شغل پایدار در کشور به وجود می آید.

مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت توسعه ساخت داخل و مدیریت واردات، توانمندسازی نیروی انسانی، تقویت طراحی، اصلاح قوانین و مقررات و بخشنامه های تولیدی را از دیگر برنامه های پیش رو دانست و افزود: ما برای هر دستگاه زمانبندی خاصی را در نظر گرفته ایم.

گردان همچنین از تمدیدِ معافیت و حقوق گمرکی خبر  داد و افزود: این مسئله در ستاد سران اقتصادی تبیین و این بخش از مالیات بر ارزش افزوده معاف شد.

وی از ایجاد شهرک تخصصی صنفی طلا خبر داد و گفت: دوستان در تهران این مسئله را پیگیری می کنند و چندین نقطه برای جانمایی در دست بررسی است.

گردان به برنامه های پیش رو در جهت بالا بردن آمار ارزآوری صنعت طلا به خبرنگار "گلدنیوز" گفت: در سال های گذشته عدد خوبی نزدیک به 32 میلیون دلار برای واردات به دست آوردیم و با اتحادیه اوراسیا تعرفه ترجیحی به امضا رساندیم و بازار منطقه ای جدیدی را برای تولیدکنندگان کشورمان ایجاد کنیم.

وی لزوم ورود ایران به باشگاه تولیدگران و صادرکنندگان را متذکر شد و افزود: موضوع دیگر نمایشگاه ها می باشد و تلاش داریم با کمک سازمان توسعه تجارت در نمایشگاه های مهم دنیا از جمله هنگ کنگ شرکت کنیم.

گردان جلوگیری از واردات را از دیگر الزامات دانست و گفت: خوشبختانه مالیات بر ارزش افزوده از مسیرِ وارداتِ شمش طلا به کشور با مصوبه سران سه قوه حذف شد و جدیدا لایحه ای تدوین شده است تا مالیات بر ارزش افزوده، از مصنوعات اخذ شود.

وی همچنین تاکید کرد که در یکی از گمرکات مهم کشور باید بخشی اختصاصی به اتاق طلاوجواهر تعلق گیرد تا بتوان به سهولت صادرات را به صورت تخصصی انجام دهیم.

گردان با بیان اینکه مواد اولیه مورد نیاز صنعتگرانِ طلای داخلی حتما باید از خارج کشور نیز تامین شود، ادامه داد: ماشین آلات ما گاه های-تک و گاه برای انجام کارهای عمومی روی طلا و جواهر مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر سال هاست که متقاضیان از طریق سامانه ها درخواست خود را ثبت کرده و جوازهای شان ارائه می شود.

وی همچنین صنعت طلا را دارای رشدی خوب و مثبت دانست و گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس، مالزی و آسیای شرقی در کنار ترکیه، جز بازارهای اصلی هدف صادراتی هستند.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

طلا

برتر

مالیات

کیوان گردان

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت