رشد مصرف طلای چین با سیاست سه فرزندی؟

رشد مصرف طلای چین با سیاست سه فرزندی؟

ری جیا تحلیلگر ارشد چینی:ما معتقدیم که پیوندی بین نرخ تولد و مصرف طلا وجود دارد

حسین راشدی(مترجم)

1400/05/13 | 00:05

نظری ثبت نشده

رشد مصرف طلای چین با سیاست سه فرزندی؟

گروه بین الملل گلدنیوز: هفته گذشته شاخص سی اس آی 300 که نمایانگر 300 شرکت دارای بالاترین میزان ارزش بازار سرمایه در بورس های شانگهای و شنژن است، 5.5 درصد سقوط کرد که بدترین افت هفتگی آن از فوریه به حساب می آمد. نکته جالب توجه این است که سیاست دولت چین برای تشویق به تولدهای جدید به عنوان سیگنال اصلی پیشبرنده آن دیده شد. پس از اعلام سیاست سه فرزندی در ژوئن، سیاست گذاران در جولای از اقدامات بیشتری پرده برداشتند. به عنوان بخشی از این اقدامات، چین سعی می کند با ممنوع کردن شرکت­ های فعال در صنعت آموزش خصوصی از سودآوری، افزایش سرمایه و عمومی شدن، آنها را اصلاح کند. این اقدام که باعث افت سهام آموزش خصوصی شد، با هدف کاهش بار مالی پرورش فرزندان در خانواده های چینی و تشویق به فرزند آوری انجام شده است.

سه فرزندی طلا گلدنیوز

نرخ تولد و مصرف طلا  

به گزارش گلدنیوز به نقل از وبگاه شورای جهانی طلا، «ری جیا» تحلیلگر ارشد چینی در این باره می گوید: «در حالی که نتایج احتمالی سیاست سه فرزندی و اقدامات متنوع تشویقی کاملا مشخص نیست، ما معتقدیم که پیوندی بین نرخ تولد و مصرف طلا وجود دارد و جزئیات آن ارزش تحلیل کردن دارد.» او به طور خلاصه سه مورد را نام می برد که در ادامه گزارش به طور تفصیلی به آنها پرداخته خواهد شد.

  1. در بلندمدت، احتمالا نرخ بالاتر فرزندآوری موجب رشد اقتصادی بیشتر می شود که بنابراین، مصرف طلا را افزایش خواهد داد.
  2. سنت طلا هدیه دادن یه شکل های مختلف به نوزادان تازه متولد شده موجب حمایت از تقاضای طلا همراه با رشد نرخ فرزندآوری خواهد شد.
  3. در حالی که بزرگ کردن فرزندان بیشتر بودجه اختیاری خانواده ها را در کوتاه و میان مدت تخلیه می کند، پیامدهای اقتصادی نرخ تولد بالاتر می تواند رشد درآمدی خانواده ها را در بلند مدت تسریع بخشد. بنابراین، هزینه های مصرفی تفریحی مانند خرید طلای زینتی را افزایش خواهد داد.
مصرف طلای چین و قدرت اقتصادی
مصرف طلای چین و قدرت اقتصادی

واکنش چین به چالش جمعیتی

ساختار جمعیتی چین چالش هایی را برای رشد اقتصادی بلند مدت این کشور ایجاد می کند. تولدهای جدید در چین از سال 2017 به شدت کاهش یافته و به 14.65 میلیون نفر در سال 2019 رسیده است که کمترین میزان از سال 1961 است. در همین حال، جمعیت به سرعت در حال پیر شدن است: داده های سرشماری جمعیت چین نشان می دهد که درصد افراد 65 سال به بالا از 7 درصد در سال 2000 به 8.9 درصد در سال 2010 و 13.5 در سال 2020 افزایش یافته است. و این روند پیری احتمالاً همانطور که توسط سازمان بهداشت جهانی پیش بینی شده است تشدید می شود.

با اعتراف به این چالش ها برای رشد اقتصادی بلند مدت، چین از اوایل دهه 2000 به تدریج سیاست کنترل بارداری خود را کاهش داده است. اخیراً، سیاست گذاران در دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در 31 مه اعلام کردند که زوج های چینی می توانند حداکثر سه فرزند داشته باشند - حد قبلی دو نفر بود. و در ماه جولای، برنامه های مفصلی برای کاهش بار خانواده های چینی در تربیت فرزندان و تشویق تولد جدید شروع شد.

آیا این سیاست تجدید نظر شده می تواند بر تقاضای طلای چین تأثیر بگذارد؟ ما معتقدیم که می تواند، به شرط اثربخشی آن.

پیامدهای بالقوه برای مصرف طلای چین

از منظر اقتصاد کلان، سیاست هایی که با هدف آهسته کردن یا معکوس کردن روند کاهشی نرخ زاد و ولد انجام می شود، می تواند در بلند مدت برای تقاضای طلای چین مفید باشد. بر اساس شاخص عملکرد تولید کاب داگلاس (Cobb-Douglas Production Function)، مجموع تولیدات یک کشور در درجه اول به سرمایه و نیروی کار کشور بستگی دارد و مدل رشد سالو (Solow’s Growth Model) برنده جایزه نوبل نیز نشان می دهد که رشد بلندمدت یک اقتصاد تابعی از رشد نیروی کار، نهاده های سرمایه و توسعه فناوری است. با فرض نتایج مثبت سیاست سه فرزندی، احتمالا نرخ زاد و ولد در 15 سال آینده بالا می رود و در بلند مدت به رشد اقتصادی چین کمک می کند.مصرف طلای چین و قدرت اقتصادی این کشور رابطه مثبتی وجود دارد.

مصرف طلای چین و قدرت اقتصادی

تحلیل تاریخی ما نشان می دهد که بین مصرف طلای چین و قدرت اقتصادی این کشور رابطه مثبتی وجود دارد.

ما معتقدیم که تلاش های این کشور برای افزایش نرخ زاد و ولد باید خبر خوبی برای خرده فروشان طلای چین باشد. نخست اینکه، این سنت مرسوم است که به نوزادان تازه متولد شده طلا به شکل قفل، دستبند، خلخال یا آویزهایی با مضمون زودیاک هدیه می دهیم تا شانس با شما یار باشد. همچنین فروش این مصنوعات طلا همسو با تعداد تولد های جدید در چین در هر سال در نوسان است. دوما، همانطور که قبلاً گفته شد، نرخ بالای فرزند آوری می تواند منجر به رشد اقتصادی قوی تر در بلندمدت شود و از فروش محصولات طلای خرده فروشان پشتیبانی کند.

اما از نظر تئوری، هزینه افزایش تعداد اعضای خانواده، بودجه اختیاری را در کوتاه مدت و میان مدت کاهش می دهد. تربیت فرزندان هزینه بر است. هزینه های مستقیم تربیت کودک تا سن 18 سالگی شامل غذا، لباس، مراقبت های بهداشتی، مراقبت از کودکان، آموزش، حمل و نقل و سرگرمی است، اما هزینه های غیرمستقیم مانند زمان بیرون ماندن از کار همراه با حقوق هم هست. از این رو، با افزایش تعداد فرزندان، هزینه های ثابت خانواده افزایش می یابد و درآمد مصرفی برای اقلامی مانند جواهرات طلا محدود می شود.

فرزندکمتر زندگی بهتر یا فرزند بیشتر زندگی بهتر

به طور کلی، فرزند کمتر برای بزرگ کردن منجر به قدرت خرید اختیاری بالاتر می شود.

در آینده ممکن است مشوق هایی برای خانواده ها جهت فرزند آوری بیشتر ارائه شود و این امر در طولانی مدت رابطه بین هزینه تربیت فرزندان و بودجه اختیاری خانواده را تغییر می دهد. همانطور که قبلاً ذکر شد، نرخ بالای زاد و ولد در بلند مدت با رشد اقتصادی ارتباط مثبت دارد. بنابراین، زمانی که رشد درآمد یک خانواده بیشتر از کاهش بودجه اختیاری آن باشد، نقطه عطفی به وجود می آید.

ما معتقدیم وقتی رشد درآمد خانواده، ناشی از رشد اقتصادی به دلیل افزایش نرخ زاد و ولد از هزینه تربیت فرزندان بیشتر شود، قدرت خرید خانواده در مورد اقلام اختیاری - مانند طلا و جواهر - به احتمال زیاد افزایش می یابد.

منبع: شورای جهانی طلا

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

جمعیت و طلا

سه فرزندی

طلای چین

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت