وقتی قانون غلط اجرا شود

وقتی قانون غلط اجرا شود

یک فروشنده شیرازی :اگر بخشی از تراکنش های بانکی و مالیات بر ارزش افزده حل شود، بخشی از مشکلات ما نیز حل خواهد شد.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/06/01 | 00:06

نظری ثبت نشده

وقتی قانون غلط اجرا شود

یک فروشنده شیرازی به گلدنیوز گفت :اجرای غلط مالیات برارزش افزوده، صنف طلا را به حالت نیمه تعطیل درآورده. او می گوید: بعید می دانم اجرای صحیح این قانون اتفاق افتد چون دوسه سالی است که مسئولان این را می گویند.

حامد وطن خواه که در استان فارس به شغل فروشندگی و تولید کارگاهی طلا مشغول است، برای 5 نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی کرده؛ می گوید طرح های تولیدی را عمدتا مشتریان سفارش می دهند. طرح های سنتیِ ایرانی و نام ها بیشترین فروش را در بین کارهای ویترینی این فروشنده‌ شیرازی دارد و عمدتا از دستگاه های ایرانی استفاده می کند؛ اما تجهیزاتِ برشِ لیزری و نقش کردنِ نام افراد بر قطعات طلا، وارداتی است.

وطن خواه تاکید دارد هر فردِ علاقمند به این کار بین یک سال تا یک سال و نیم باید آموزش ببیند تا بتواند به عنوان یک پای ثابت کارگاه های تولیدی باشد. او در عین حال از وضعیت نامناسبِ بازار می گوید و معتقد است، طلا کشش قبل را ندارد و به همین جهت شرکت در نمایشگاه های همیشگی، بازدهیِ قبل را ندارد.

چرا مردم طلا نمی خرند؟

امروزه خریدِ طلا توسط مردم تا یک پنجاهمِ گذشته افت کرده است.

این را وطن خواه می گوید و ادامه می دهد: آخرین بار 5 سال گذشته در نمایشگاه شیراز شرکت کردم. تولید کننده ها در این نمایشگاه حضور نداشتند و سازندگانِ نقره جات و فعالانِ حوزه سنگ قیمتی در آن شرکت داشتند.

او تولیداتِ استان فارس را قابل رقابت با ساخته های پایتخت می داند و فقط تیراژ فروش شهرستان را کمتر از تهران می داند.

این فروشنده طلا، اجرای غلط "مالیات بر ارزش افزوده" و کسر مبلغ از کل طلا را مشکل سال های اخیر دانست که موجب بسته شدن فروشگاه ها شده است. او از متضرران این قانون است و از دو فروشگاهی می گوید که امروز یکی از آن ها تعطیل شده است.

بازار کساد طلا وقتی قانون غلط اجرا شود

بازار طلا در کماست

وطن خواه تورم را عامل اصلیِ افزایشِ میزان اجرت کار معرفی می کند. این در کنار قیمت بالای طلا و مالیاتِ سنگینِ ارزش افزوده؛ موجب شده تا بازار طلا در "کما" فرو رود.

او همچنین به تعطیلی های کرونایی اشاره می کند: در سال 1400 به صورت مفید، فقط یک ماه کار کردیم.

وطن خواه این را می گوید و بازار طلا را استراتژیک معرفی می کند. او معتقد است وقتی یک زوج جوان از ابتدای زندگی مشترک ماهی یک سکه خریداری کرده اند و امروز قصدِ فروش آن را دارند، در زمانِ خرید از سوی مغازه دار و واریزِ وجه برای مشتری، بانک یک سند مطالبه می کند. این کار مستلزمِ اخذِ مالیات بر ارزش افزوده است و این یعنی هر سکه، 990 هزار تومان کسری مالیات دارد. هیچکس زیرِ بار این مبلغ نمی رود. بنابراین فروشنده مجبور است این مبلغ را در قالب چند فقره چک بپردازد.

در این میان هزینه مورد نظر به روز واریز نمی شود و مشکل بعدی، خرج شدنِ شمار بالایی از برگه های چکِ فروشنده است.

وطن خواه می افزاید: مشکلات ما جدا از بحثِ تولید، واریزی های بانکی است. به گونه ای که رقم آن به قدری پایین آمده که عملا انتقالِ وجه فلج شده است. اگر این معضل، در کار مالیات بر ارزش افزوده حل و فصل شود، کارخانه های بزرگ مجددا راغب به تولید خواهند شد.

توان جیب مردم به خرید طلا نمی رسد

به گفته این تولید کننده شیرازی کارخانه ها از مالیات بر ارزش افزوده هراس  دارند چون این ارقام به قدری بالاست که به راحتی نمی توان آن را پرداخت کرد. از طرفی اداره دارایی دفاترِ حقوقی را قبول نمی کند؛ با این استدلال که مشخص نیست دفاتر درست ارائه شود.

وطن خواه راه کار را در دریافت دستگاه پوز می داند و ادامه می دهد: اگر بخشی از تراکنش های بانکی و مالیات بر ارزش افزده حل شود، بخشی از مشکلات ما نیز حل خواهد شد.

او ادامه می دهد: در حوزه تولید هم مشکلِ ما نبود خریدار است. وقتی پول مردم به خریدِ طلا نمی رسد، هرچه تولید بیشتر شود هم بازار رونق نمی گیرد.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

طلا

پیشنهاد ویژه

بازارطلا

فروش طلا

مالیات برارزش افزوده

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت