جشن‌ باستانی ایرانی به محتوای مهر و دوستی

مهرگان ثبت جهانی شد

جشن مهرگان به‌عنوان بیست‌وپنجمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس ایران، در کمیته بین‌الدولی میراث‌فرهنگی یونسکو در پاراگوئه ثبت جهانی شد.

علی اصغر کشانی(نویسنده)

1403/09/16 | 09:09

نظری ثبت نشده

مهرگان ثبت جهانی شد

 جشن مهرگان به‌عنوان بیست‌وپنجمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس ایران، در کمیته بین‌الدولی میراث‌فرهنگی یونسکو در پاراگوئه ثبت جهانی شد.

به گزارش سایت طلا گلدنیوز؛ جشن مهرگان به‌عنوان بیست‌وپنجمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس ایران در کمیته بین‌الدولی میراث‌فرهنگی یونسکو در پاراگوئه ثبت جهانی شد.

 

جشن مهرگان یکی از جشن‌های باستانی ایرانی است که به مناسبت مهر و دوستی برگزار می‌شود؛ این جشن در فصل پاییز، به‌ویژه از اوایل مهرماه تا اوایل آبان‌ماه (اعتدال پاییزی) به صورت سالانه برگزار می‌شود. مهرگان نماد دوستی، محبت و اتحاد است و معمولاً با برگزاری مراسم خاصی همراه است.

 

در جشن مهرگان، مردم با یکدیگر دیدار می‌کنند، غذاهای ویژه‌ای می‌پزند و به تبادل هدایا می‌پردازند. همچنین در برخی مناطق، مراسمی مانند موسیقی نیز در این جشن برگزار می‌شود. در ادبیات فارسی نیز اشاره‌های زیادی به مهرگان وجود دارد که نشان‌دهنده اهمیت این جشن در فرهنگ و تاریخ ایران است. ایرانیان مهرگان را به‌عنوان یک جشن فرهنگی گرامی می‌دارند و آن را با برگزاری مراسم خاصی جشن می‌گیرند.

 

آداب و رسومی که در طول این مراسم انجام می‌شود، بر اساس اعتقادات اجراکنندگان آن منطقه خاص است.

 

هم مسلمانان و هم زرتشتیان در آئین برپایی سفره جشن مشترک‌اند؛ هر دو جوامع غذاهای مختلفی را مانند آجیل، شیرینی و نوشیدنی‌های خاص تهیه و سرو می‌کنند. موسیقی می‌نوازند و آواز می‌خوانند. هم مردان و هم زنان در انجام این مراسم نقش دارند.

 

شرایط آب و هوایی تعیین‌کننده خوراکی‌های سفره مهرگان از جمله انار، هندوانه، گلابی، لیموترش، انگور، خواربار، سیب، برنج و گندم است.

 

شرکت‌کنندگان شامل مرد و زن، پیر و جوان و همچنین کودکان هستند. علاوه بر این، جشن‌ها با مسابقات ورزشی محلی (کشتی) و نمایش همراه است. مکان برگزاری جشن‌ها متفاوت است.

مهرگان در منابع باستانی

شاید پیروزی داریوش بزرگ بر گئومات مغ غاصب که به ادعای کتیبه بیستون، بر مردم ستم کرده و مال آن‌ها را ستانده و نیایشگاه‌ها را ویران کرده بود، باعث شد تا بنا بر داستان کهن ضحاک و فریدون، پیروزی نیکی بر بدی در این تاریخ روایت شده و زان پس مهرگان را روز پیروزی کاوه آهنگر و بر تخت نشستن فریدون شاه بدانند. دقیقی شاعر زرتشتی چنین می‌سراید:

 

مهرگان آمد جشن ملک افریدونا                             آن کجا گاو به پرورش بر مایونا

و اسدی توسی و فردوسی نیز در شعر خود داستان حماسی فریدون و ضحاک را در خور توصیف دانسته‌اند.

 

ابوریحان بیرونی در التفهیم می‌نویسد:

 مهرگاه، شانزدهم روز است از مهر ماه و نامش مهر، اندرین روز، افریدون ظفر یافت بر بیورسب جادو، انک معروف است به ضحاک، و به کوه دماوند بازداشت؛ و روزها که سپس مهرگان است همه جشنند، بر کردار آنچ از پس نوروز بود… و در آثار الباقیه آورده‌است که: 

سلمان فارسی می‌گوید: ما در عهد زرتشتی بودن می‌گفتیم: خداوند برای زینت بندگان خود یاقوت را در نوروز و زبرجد را در مهرگان بیرون آورد؛ و فضل این دو روز بر روزهای دیگر مانند فضل یاقوت و زبرجد است بر جواهرهای دیگر؛ و بیورسب هزار سال عمر کرد. این که ایرانیان به یکدیگر دعا می‌کنند که: " هزار سال بزی " از آن روز رسم شده‌است، چون دیدند که ضحاک توانست هزار سال عمر کند و این کار در حد امکان است، هزار سال زندگی را دعا و آرزو کردند.

ابوسعید عبدالحی بن ضحاک بن محمود گردیزی می‌گوید:

 این روز مهرگان باشد و نام روز و ماه همراهند و چنین گویند که اندر این روز آفریدون بر بیوراسب که او را ضحاک گویند، پیروز شد و او را اسیر کرد و او را بست و به دماوند برد و در آنجا وی را زندانی کرد. مهرگان بزرگ و برخی از مغان چنین گویند که این پیروزی فریدون بر بیوراسب، رام روز بوده‌است و زرتشت که مغان او را به پیامبری دارند، ایشان را فرموده‌است، بزرگ داشتن این روز و روز نوروز را.

گزارش خلف تبریزی دربارهٔ پیدایش مهرگان این چنین است:

 و در این روز ملایکه یاری و مددکاری کاوه آهنگر کردند و فریدون در این روز بر تخت شاهی نشست و در این روز ضحاک را گرفته به کوه دماوند فرستاد که در بند کنند و مردمان به سبب این مقدمه جشنی عظیم کردند و عید نمودند و بعد از آن حکام را مهر و محبت به رعایا به هم رسید و چون مهرگان به معنی محبت پیوستن است بنابراین بدین نام موسوم گشت…

نسخه خطی شاهنامه: فریدون ضحاک را شکست می‌دهد.

فردوسی در شاهنامه به پیدایش این جشن در دوران پادشاهی فریدون اشاره کرده‌است:

 

فریدون چو شد بر جهان کامکار                             ندانست جز خویشتن شهریار

به رسم کیان تاج و تخت مهی                 بیاراست با کاخ شاهنشهی

به روز خجسته سر مهر ماه                    به سر برنهاد آن کیانی کلاه

زمانه بی اندوه گشت از بدی                   گرفتند هر کس ره بخردی

دل از داوری‌ها بپرداختند                        به آیین، یکی، جشن نو ساختند

نشستند فرزانگان، شادکام                       گرفتند هر یک ز یاقوت، جام

می روشن و چهرهٔ شاه نـَو                      جهان نو ز داد از سرِ ماه نـَو

بفرمود تا آتش افروختند                          همه عنبر و زعفران سوختند

پرستیدن مهرگان دین اوست                   تن‌آسانی و خوردن آیین اوست

کنون یادگارست از و ماه مهر                 به کوش و به رنج ایچ منمای چهر

عنصری سراید:

 

مهرگان آمد گرفته فالش از نیکی مثال                    نیک‌روز و نیک جشن و نیک وقت و نیک فال

مسعود سعد سلمان گوید:

 

روز مهر و ماه مهر و جشن فرخ مهرگان                              مهر بفزا ای نگار ماه چهر مهربان

مهربانی کن به جشن مهرگان و روز مهر                              مهربانی کن به روز مهر و جشن مهرگان

جام را چون لاله گردان از نبید باده رنگ                              وندر آن منگر که لاله نیست اندر بوستان

کاین جهان را ناگهان از خرمی امروز کرد                            بوستان نو شکفته عدل سلطان جهان

منوچهری دامغانی سراید:

 

شاد باشید که جشن مهرگان آمد               بانگ و آوایِ دَرایِ کاروان آمد

کاروان مهرگان از خَزران آمد                یا ز اقصای بلاد چینستان آمد

نا از این آمد، بالله نه از آن آمد                که ز فردوس برین وز آسمان آمد

مهرگان آمد، هان در بگشاییدش                              اندر آرید و تواضع بنماییدش

از غبار راه ایدر بزداییدش                      بنشانید و به لب خرد نجاییدش

خوب دارید و فرمان بستاییدش                هرزمان خدمت لختی بفزاییدش

اسدی توسی در گرشاسب نامه از چرایی پیدایش مهرگان گزارش می‌دهد:

 

فریدون فرخ به گرز نبرد                        ز ضحاک تازی برآورد گرد

چو در برج شاهین شد از خوشه مهر                     نشست او به شاهی سر ماه مهر

رودکی دربارهٔ مهرگان چنین سروده‌است:

 

ملکا جشن مهرگان آمد                           جشن شاهان و خسروان آمد

جز به جای ملهم و خرگاه                       بدل باغ و بوستان آمد

مورد برجای سوسن آمد باز                    می بر جای ارغوان آمد

تو جوانمرد و دولت تو جوان                  می بر بخت تو جوان آمد

ایمنا و دانشنامه ویکی پدیا

null
برچسب:

جشن مهرگان

مهرگان

ثبت جهانی

میراث‌فرهنگی ناملموس ایران

کمیته بین‌الدولی میراث‌فرهنگی یونسکو

پاراگوئه

مهر

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت