مجلس ماشین تولید قانون یا ریل گذار مسیر توسعه؟ / به بهانه روز مجلس
مجلس مهمترين نهاد قانونگذاري و در ميان ١٧ دستگاه نظارتي ، عالي ترين نهاد نظارتي در ایران است.
امیرحسین راسخ(کارشناس)
1400/09/09 | 00:09
گلدنیوز:حاشيه نمي روم دو ساحت و دو شان براي مجلس شوراي اسلامي تعريف شده است. قانونگذاري و نظارت بر حسن اجراي امور .
قانونگذاري يا ريل گذاري براي حركت قطار توسعه كشور و نظارت بر هر آنچه بايد به اجرا گذاشته شود. اصول ١٩ تا ٤٥ قانون اساسي اين تكليف را بر دوش مجلس گذاشته تا در قالب طرح (كه از سوي نمايندگان ارائه مي شود) يا لوايح ارسالي از سوي دولت، قوانيني در جهت احقاق حقوق عامه مردم وضع شود.
.
گرچه از مجلس هشتم به بعد بيش از نيمي از قوانين مصوب ، اصلاحيه قوانين بوده است يعني بر اساس تغيير مولفه هاي مختلف و ايجاد نيازهاي جديد ، قوانين هم به روز شده ، اما بازهم موتور توليد قانون در مجلس بسيار فعال است.
يا اينكه فقط يك مسوول تنبيه يا بركنار ميشود ، تغييري در استيفاي حقوق عامه نميبينيم. يا وقتي سرمايه مردم بدليل دخالتهاي دولت در بازار سرمايه مي سوزد ، در نهايت به تحقيق و تفحص بسنده مي شود كه شش ماه فرصت دارند تا آن را به نتيجه برسانند و تا شش ماه ديگر هم زمانش قابل تمديد است.
تصور كنيد سرمايه مردم در بورس سوخته و يكسال بعد نتيجه بررسي ها وعلت آن معلوم مي شود، تازه اگر گزارش آن در صحن علني خوانده شود. روساي جمهور دولتهاي گذشته به دفعات ، به خاطر تصميمات خلاف قانون ، هم در معرض سوْال نمايندگان قرار گرفته اند و هم پرونده تخلفشان در قالب ماده ٢٣٤ مستقيم به دستگاه قضايي ارجاع داده شده است.
جدلهاي جدي بر سر بودجه هاي ساليانه و لابي هاي مختلف بر سر يك ده هزارم بودجه ، اين نهاد را گاهي بر سر زبانها مي اندازد كه مجلس را چه مي شود؟! واقعيت مهم ديگر نبود شفافيت در آراء نمايندگان و نگاه سياسي و منطقه اي صرف به قصد راي آوري در حوزه انتخابيه و چانه زني هاي سياسي براي تصويب يا عدم تصويب قوانين ، موجب شده مجلس در قامت واقعي خود بروز و ظهور پيدا نكند و قواره اين نهاد برومند رو كوچك كند .
تعارض منافع نيز موجب شده مجلس در همه حوزه ها مجبور به لابي گري با ديگر اركان قدرت شود. مجلس البته نهادهاي نظارتي را هم به عنوان بازوهاي خود در اختيار دارد از جمله ديوان محاسبات كه هياتهاي مستشاري آن مي تواند حقوق عامه را استيفا كند. اما نظارت ، ابزار فناورانه مردم محور و داده محور مي خواهد كه بايد بوجود بيايد و بدون آن امكان نظارت صفر است يا نظارتها پسيني و معطوف به شكايتهاي بي حاصل اين نهاد از دستگاههاي اجرايي مي شود.
اينكه تغيير و تحولات در اين نهاد چقدر به توسعه كشور كمك كرده است مي توان از ميزان تحقق تقريبا ٣٠ درصدي برنامه هاي ششگانه توسعه فهميد .شايد ايجاد سازوكار تشكيل جلسات سران سه قوه و اتخاذ تصميمهاي قانوني كه عملا بدون هماهنگي با دستگاه تقنيني مصوب و اجرا مي شود نيز نشان از قرار نداشتن اين جايگاه رفيع در ريل اصلي خود است. به نظر مي رسد تقويت نگاه حزبي گمشده جامعه و نمايندگان در مجلس است و تعدد تصميمات كوتاه مدت و به فعليت در نيامدن اسناد راهبردي با وجود نود سال ديوانسالاري ، نشان از فقدان نگاه آينده نگر است.
تصميمات كوتاه مدت و به فعليت در نيامدن اسناد راهبردي با وجود نود سال ديوانسالاري ، نشان از فقدان نگاه آينده نگر است.
سابقه پنج قرن گذشته از اواخر عصر صفويه تاكنون نيز نشان داده ما ايرانيان عمري كوتاه مدت داشته ايم و بي ثباتي ها همچون جاده اي پيچ در پيچ اجازه نداده تا ده كيلومتر جلوتر را پيش بيني كنيم يا دستكم براي خود روياي آينده را بيافرينيم تا روزي محقق شود. رويايي كه با وجود سابقه طولاني پارلمان و حكومت قانون در كشور ، هنوز يك روياست.
انتهای پیام/
ترند
برتر
مجلس
قانونگذاری
مجلس شورای اسلامی
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده