تيغ جراحي اقتصادي تا كجا و چگونه به سلامت مي بُرد ؟/تحلیل گلدنیوز
أقتصاد ايران در هفت دهه گذشته و به ويژه از بعد از جنگ ، با پنج بحران كم و بيش دست به گريبان بوده است.
امیرحسین راسخ(کارشناس)
1401/02/19 | 00:02
به گزارش گلدنیوز ، أقتصاد ايران در هفتاد سال گذشته رشد اقتصادي متوسط و در برخي سالها متوسط رو به رشد را تجربه كرده است. در بيش از يك دهه اخير اما اوضاع متفاوت تر از شش دهه قبل أست چنانكه در سخنان سياستگذار عالي كشور و ضرورت انتخاب شعارهاي سال ديده مي شود، يك دهه اخير اين دگرگوني در شاخصهاي اقتصادي هويداست و همه تلاشها نه تنها اوضاع را بهبود نبخشيده كه به مراتب بعضا بدتر هم شده است.
بسياري از كارشناسان شرايط فعلي را معلول چالش در روابط خارجي مي دانند. گرچه اين نظر درستي است اما همه داستان نيست. أقتصاد ايران در هفت دهه گذشته و به ويژه از بعد از جنگ ، با پنج بحران كم و بيش دست به گريبان بوده است.
١- تورم بالا در پنج دهه گذشته
٢- رشد پايين اقتصادي ، بي ثباتي اقتصادي و بيكاري
٣- بحران جمعيتي
٤- محيط زيست و كمبود آب
٥- سياست خارجي
٢- اقتصاد گارد گرفته بشدت دولتي و در انحصاري كه بدليل فشار تحريمها ، گارد خود را بسته و به هيچ فعال اقتصادي بخش خصوصي اجازه حركت آزاد در اقتصاد را نمي دهد. نهادهاي عمومي غير دولتي و نهادهاي وابسته به حاكميت ، سرمايه هاي دولت را به نام خصوصي سازي از آن خود كرده اند و قفلي محكم بر حركت آزاد اقتصاد زده اند كه بعيد أست تا سالها چرخشي در اين فرايند اتفاق بيفتد.
در عين حال نظام قيمت گذاري همچون اختاپوس ، بر سر فعاليتهاي اقتصادي سايه افكنده كه اجازه سرمايه گذاري را از هر جنبنده اي مي گيرد. بازار سرمايه اي كه دولتيها و خصولتيها سهامداران اصلي آنند و آن را تبديل به ميدان قماري كرده اند كه هر چه نرخ ارز و تورم بالاتر برود ، رونق بازار ثانويه را در آن فراهم ميكند.
در كنار اين انحصار گسترده هيچ گاه جايگاه ايران در جهان شناخته نشده ( مزيت جغرافيايي و تعاطي راههاي جهان ، اكنون دو درصد كالاها از ايران عبور ميكند كه بايد به بيش از ده درصد برسد، كريدور شمال جنوب ، اتصال خليج فارس به مديترانه ، راه ابريشم ، يك كمربند يك راه كه هم امنيت بخش است و هم راهگشا.در اين ميان براي بحران دوم تنها اقدامي كه صورت داده ايم تسهيل صدور مجوز كسب و كارهاست كه همه در مورد آن وفاق نظر ندارند.
٤- ريشه بحران زيست محيطي ايران خشكي و خشكسالي أست و ما متاسفانه با سركوب قيمت انرژي و مصرف انرژيهاي فسيلي بيش از ٢/٧ برابر ديگر كشورها به اين وضع دامن زده ايم .
نسبت كشت ديم به آبي ٧٠ به ٣٠ أست در دنيا اين نسبت معكوس است. سد كرخه و درياچه اروميه و تالابهايي كه يكي پس از ديگري خشك مي شود نمونه هايي از فجايع زيست محيطي است.
عدم تصويب قانون توزيع عادلانه آب در مجلس بعد از دوازده بار ويرايش و بي توجهي به نگاه حوزه آبريز در كشور ، اين بحرانها را روز به روز عميق تر كرده است.
علي ايحال در سياست خارجي آنچه پيش روست احياي توافق وين است كه بعيد أست به نتيجه برسد . رويكرد و تلاش جدي كنگره آمريكا در تصويب طرحي براي جلوگيري از فروش نفت ايران به چين گواهي بر اين مدعاست .
از سوي ديگر يارانه پنهان و آشكاري كه ما به اقتصاد مي دهيم معادل ٢٥٠٠ هزار ميليارد تومان أست .اعداد و ارقام يارانه آشكار در بودجه مشخص أست و الباقي به حوزه انرژي بر مي گردد كه گرچه دولت آن را نمي پردازد اما از محل آن درآمد و ارزش افزوده اي نيز بدست نمي آورد.
تصور كنيد بر اساس قانون بودجه امسال بايد ارز ترجيحي حذف يا هدفمند شود آن هم نه همه آن ، يارانه نان كه صد هزار ميليارد تومان أست، آن هم سي هزار ميليارد تومان آن ، كه به بخش صنف و صنعت باز مي گردد(توليد ماكاروني و نانهاي حجيم.) يكبار با هم مرور كنيم .
از ٢٥٠٠ هزار ميليارد تومان يارانه ، فقط سي هزار ميليارد تومان بر اساس قانون با تيغ جراحي مواجه شده أست . اصلاحات اقتصادي كه در دولت اصلاحات ، بدليل مخالفت مجلس هفتم و تصويب قانون تثبيت قيمتها صورت نگرفت ، در دولت يازدهم و دوازدهم به اصلاحات دردناك تبديل شد و اكنون به جراحي اقتصادي تبديل شده و اگر صورت نگيرد به قطع عضو منجر خواهد شد.در حاليكه تيغ جراحي دولت قانونا سي هزار ميليارد تومان از اين يارانه را حذف كرده تمام حاكميت ، همه قواي خود را به كار بسته تا به مردم اثبات كند نگران نباشيد نان گران نمي شود.
هر چه آمارهاي بانك مركزي نشان مي دهد هفتاد درصد ارز ترجيحي تخصيص يافته در اين سالها به جيب دلالها و واسطه ها رفته أست ، هستند اقتصاد داناني كه با استناد به نتايج تحقيقات مركز پژوهشهاي مجلس به دولت هشدار مي دهند ارز ترجيحي را حذف نكند بلكه قيمت ارز را پايين بياورد ، زيرا وجود ارز ترجيحي در اين چند سال براي كالاهاي اساسي موجب شده اين كالاها با وجود افزايش قيمت ارز ، يك چهارم ساير كالاها گران شود.
به هر تقدير دولت بر اساس قانون بودجه ناچار به حذف يا هدفمند كردن ارز ترجيحي است اما نكته مهم و قابل تامل ، ريسك بالاي جراحي است كه دولت سيزدهم با تهور ، آن را آغاز كرده ، اما بيماريهاي مزمن ديگر كه از آن ياد شد چنان فرياد اقتصاد بيمار را از زبان اقشار فقير به آسمان بلند كرده كه جراح را در مورد حال عمومي اين بيمار ، اگر نگوييم به وحشت انداخته دستكم به تامل جدي واداشته است.
انتهای پیام/
ترند
برتر
بانک مرکزی
امیر حسین راسخ
ارز ترجیحی
بودجه
جراحی اقتصادی
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده