الزام 5 سال سابقه کار در صرافی برای مدیران

ابلاغ ضوابط صلاحیت مدیران صرافی ها

دستورالعمل نحوه احراز و لغو تاییدیه صلاحیت عمومی و حرفه‌ای مدیران شرکت‌های صرافی پس از تصویب در کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری و تایید رئیس کل بانک مرکزی، ابلاغ شد.

پروانه کاوسی(خبر نگار)

1404/05/05 | 13:05

نظری ثبت نشده

ابلاغ ضوابط صلاحیت مدیران صرافی ها

به گزارش سایت اخبار طلا و جواهر گلدنیوز؛ حسب تکالیف مندرج در ماده (۴۱) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران «فعالیت در سمت‌های عضو هیات‌مدیره یا عضو هیات عامل «اشخاص تحت نظارت» بدون داشتن تاییدیه صلاحیت عمومی و حرفه‌ای از بانک مرکزی ممنوع و در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال عمومی است. اشخاص مذکور و نیز سهامداران موثر «اشخاص تحت نظارت» که مشمول ماده (۱) قانون اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مصوب ۱۳۹۷.۳.۲۲ هستند و صلاحیت آنها به تایید بانک مرکزی نرسیده باشد، علاوه بر مجازات قانونی مربوط، به پرداخت جزای نقدی تا مبلغ صد‌میلیون تومان (یک‌میلیارد ریال) به ‌ازای هر روز تخلف محکوم می‌شوند.»

الزام 5 سال سابقه کار در صرافی برای مدیران

الف) شرایط اختصاصی احراز صلاحیت داوطلبان تصدی سمت مدیریتی در شرکت‌های صرافی در دستورالعمل مذکور به شرح زیر است:

‌۱. دارا بودن گواهی‌نامه معتبر مهارت‌های انجام عملیات صرافی از موسسه آموزش عالی بانکداری ایران و یا سایر موسسات‌/ادارات مورد تایید بانک مرکزی؛ ۲‌. دارا بودن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر از دانشگاه‌ها و مراکز مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رشته‌های مرتبط به شرح جدول شماره (۱) صرفا برای مدیرعامل؛ ۳‌. داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار دارای سابقه بیمه‌پردازی در زمینه‌های مالی، صرافی، بانکی و یا بازرگانی صرفا برای مدیرعامل؛ ۴‌. داشتن حداقل ۲ سال سابقه کار در زمینه‌های مالی، صرافی، بانکی و یا بازرگانی برای عضویت در هیات‌مدیره؛ ۵‌. کسب اکثریت آرای موافق در جلسه کمیسیون.

بررسی صلاحت حضوری مدیران صرافی ها

ب) در خصوص شرکت‌های صرافی نوع دوم با سطح فعالیت سوم، بررسی صلاحیت داوطلبان تصدی سمت‌های مدیریتی به صورت حضوری انجام می‌پذیرد.

ج) در خصوص شرکت‌های صرافی به استثنای صرافی نوع دوم با سطح فعالیت سوم، بررسی صلاحیت داوطلبان تصدی سمت‌های مدیریتی به استثنای مدیرعامل به صورت غیرحضوری و بر اساس تطبیق مدارک و شرایط داوطلب انجام می‌پذیرد. در موارد استثنا بررسی صلاحیت مذکور می‌تواند به تشخیص کمیسیون به صورت حضوری باشد.

 د) کمیسیون برای مصاحبه احراز صلاحیت تخصصی داوطلب به صورت حضوری، حسب مورد باید او را از حیث موارد ذیل ارزیابی نماید:  ۱. دانش تخصصی داوطلب درخصوص سمت پیشنهادی؛  ۲. میزان شناخت و آگاهی داوطلب از شخص تحت نظارت که قصد تصدی سمت مدیریتی را در آن دارد از حیث مواردی نظیر شاخص‌های ثبات و سلامت، صورت‌های مالی و همچنین میزان آگاهی وی از ساختار حاکمیت شرکتی، کنترل داخلی، مدیریت ریسک و نظام اعتبارسنجی؛

 ۳. برنامه کاری آتی داوطلب در شخص تحت نظارت؛  ۴. سابقه و عملکرد گذشته داوطلب در سمت مدیریتی در اشخاص تحت نظارت براساس گزارش مدیریت کل نظارت غیربانکی و حسب مورد مدیریت کل ارزیابی و صدور مجوز.

 ه) تاییدیه صلاحیت عمومی و حرفه‌ای اعضای پیشنهادی به تشخیص کمیسیون با اعتبار زمانی حداکثر پنج‌ساله صادر می‌شود. 

و) صلاحیت حرفه‌ای داوطلبان تصدی سمت مدیریتی در اشخاص تحت نظارت که بر اساس مفاد این دستورالعمل نیازمند برگزاری کمیسیون نیست، بر اساس مدارک و مستندات دریافتی توسط اداره ارزیابی مدیران و حسابرسان اشخاص تحت نظارت بررسی گردیده و اعلام خواهد شد.

برچسب:

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت