معرفی موزه گوهرسنگ میدان آزادی تهران نماد باشکوه «ایرانِ مدرن»

موزه گوهرسنگ میدان آزادی با۱۴۰ نوع گوهرسنگ زینتی و کمیاب با میلیون ها سال قدمت

موزه سنگ و گوهر موزه میدان آزادی(شهیاد) یکی از بی نظیر ترین کلکسیون های سنگ های زینتی در سطح جهان به شمار می رود. چرا که در این موزه ۱۴۰ نوع سنگ و گوهر زینتی و کمیاب از جمله الماس،کهربا،زمرد و یاقوت وسنگ های نیمه قیمتی مثل فیروزه، عقیق و…نگهداری می شود .این در حالی است که مهم ترین موزه سنگ های زینتی در آمریکا فقط ۹۷ نوع سنگ را دارا است و از این رو می توان گفت که موزه سنگ و گوهر دریای نور آزادی رکورد دار تعداد سنگ های تزیینی بین موزه های سنگ جهان است.

علی اصغر کشانی(دبیر خبر)

1402/12/23 | 12:12

نظری ثبت نشده

موزه گوهرسنگ میدان آزادی با۱۴۰ نوع گوهرسنگ زینتی و کمیاب با میلیون ها سال قدمت

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (سایت طلا گلدنیوز)، برای ایام نوروز بهترین پیشنهاد برای گردش علاقمندان و هم صنفی های صنعت طلا و جواهر و گوهر سنگ قدم گذاشتن در این موزه بی نظیر جهان است.

برج آزادی

برج آزادی که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ با نام برج شهیاد شناخته می‌شد، اصلی‌ترین نماد تهران است. این برج که تلفیقی از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی است در سال ۱۳۴۹ هجری خورشیدی، توسط حسین امانت، معمار ایرانی، طراحی و تحت مدیریت محمد پورفتحی ساخته شد. برج آزادی، به عنوان نماد «ایرانِ مدرن»[و برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران در میانه میدان‌ اصلی غرب تهران به نام میدان شهیاد سابق و آزادی کنونی طراحی و ساخته شد.

برج آزادی

موزه سنگ و گوهر دریای نور برج آزادی

موزه سنگ و گوهر دریای نور آزادی در بخش زیرین برج، شامل ده ها هزار قطع سنگ و گوهر است که بزرگترین موزه سنگ و گوهر خاور میانه محسوب می شود که در این موزه گردآوری شده اند گوهرهایی که متعلق به میلیون ها سال قبل هستند. در حقیقت در بخش زیرین برج، چندین تالار نمایش، نگارخانه، کتابخانه و موزه قرار دارد از جمله موزه ای با امکانات بسیار پیشرفته و بخش‌های متنوع سمعی و بصری در عمق ۱۵ متری ضلع شمال برج آزادی با عنوان موزه ششم بهمن (روز همه پرسی انقلاب سفید) در سال ۱۳۵۳ افتتاح شد و دولت می‌خواست با ساخت این موزه، دستاوردهای انقلاب سفید را معرفی کند. شروع ساخت موزه ششم بهمن۱۳۵۳ و خاتمه ساخت موزه ششم بهمن۱۳۵۵ است.

بی نظیر ترین کلکسیون های سنگ های زینتی

موزه سنگ و گوهر آزادی یکی از بی نظیر ترین کلکسیون های سنگ های زینتی در سطح جهان به شمار می رود. چرا که در این موزه ۱۴۰ نوع سنگ و گوهر زینتی و کمیاب از جمله الماس،کهربا،زمرد و یاقوت وسنگ های نیمه قیمتی مثل فیروزه، عقیق و…نگهداری می شود .این در حالی است که مهم ترین موزه سنگ های زینتی در آمریکا فقط ۹۷ نوع سنگ را دارا است و از این رو می توان گفت که موزه سنگ و گوهر دریای نور آزادی رکورد دار تعداد سنگ های تزیینی بین موزه های سنگ جهان است.

الماس های سبز موزه

در این موزه ۴ غرفه وجود دارد که یکی از غرفه ها اختصاص به الماس سبز دارد ، الماس سبز نگین ارزشمندی است که پس از ۱۲۰ سال جستجوی شکارچیان گوهرها سرانجام در ایران کشف شده است. غرفه های دیگر شامل فیروزه های ایران و جهان ، انواع عقیق با تراش های زیبا و منحصر به فرد هنرمندان جهانی ، فلوریت یا سنگ رنگین کمان که گوهر فراموش شده ایران زمین است که با زیباترین تراش ها می باشد. زیباترین غرفه این تالار به نگین بی همتایی اختصاص داده شده است که به نام الماس سبز پارس شناخته می شود. کیک گوهرین دارای 372 گوهر است. باغ گوهرها ، پرنده های گوهریت و آمتیست غول پیکر در ضلع جنوب شرقی موزه واقع شده اند.

حاصل گردآوری از ۴۰ کشور دنیا

موزه سنگ و گوهر دریای نور آزادی در شهر تهران شامل ده ها هزار قطع سنگ و گوهر است که بزرگترین موزه سنگ و گوهر خاور میانه محسوب می شود. در این موزه گوهرهایی گردآوری شده اند که متعلق به میلیون ها سال قبل هستند.

این سنگ ها توسط نادر صنعانی پدر سنگ و گوهر شناسی ایران ، طی شرکت در همایش های سنگ وگوهر در سفرهایی که به بیش از ۴۰ کشور دنیا داشت کشف و گردآوری شدند. نادر صنعانی در سفرهای خود موفق به کشف بیش از ۳۷۰ گوهر ایرانی شد . همچنین در این موزه بیش از صد نوع سنگ علمی در بخش علمی موزه قرار دارد.

موزه

 

موزه شهاب سنگ برج

موزه شهاب سنگ برج آزادی تهران حاصل طی ۱۵ سال گردآوری مجموعه ای است که پش از کشف ۱۲۰۰ قطعه شهاب سنگ در ایران به برج آزادی منتقل شد. در سال ۲۰۱۱ رتبه ایران در  عرصه شهاب سنگ ۱۲۲ بود ولی با ثبت شهاب‌سنگ‌هاییی که به همت حجت کمالی صورت پذیرفت این رتبه در سال ۲۰۱۷ تا رتبه ۹ ارتقا یافت. ۱۲۰۰ قطعه از مجموعه ارزشمند به دست آمده هم‌اکنون در قالب موزه شهاب سنگ تهران در برج آزادی به نمایش گذاشته شده است.

بزرگترین شهاب سنگ کشف شده در ایران به وزن ۵۶ کیلو در برج آزادی

بزرگترین شهاب سنگ کشف شده در ایران به وزن ۵۶ کیلوگرم، قدیمی‌ترین قطعه کشف شده در ایران و جدیدترین قطعه کشف شده در ایران از جمله نمونه‌های به نمایش گذاشته شده در این موزه هستند. تمامی این نمونه‌ها همراه با مشخصات کامل و تحلیل علمی و تخصصی به نمایش گذاشته شده‌اند. مشاهده و شناخت این اجرام آسمانی در راستای شناسایی جهان ناشناخته فضا و علائم حیات در آن کارایی دارد. لذا بازدید از این موزه می‌تواند برای دانش‌آموزان، دانشجویان، محققان و علاقمندان فضا بسیار جذاب و آموزنده باشد.

شهاب سنگ

آنچه درباره شهاب سنگ ها نمی دانید

تفاوت شهاب‌سنگ با سنگ‌های زمینی

شهاب سنگ‌ها اجرام آسمانی هستند که از مکانی ناشناخته مانند سیارک‌ها یا ستاره‌های دنباله‌دار مهمان زمین می‌شوند. این اجرام آسمانی پیش از برخورد به زمین شهاب‌واره نام دارند. شهاب‌واره‌ها در حین عبور از جو زمین تحت فشار و اصطکاک زیادی قرار می‌گیرند. علاوه بر آن واکنش‌های شیمیایی با گازهای اتمسفری نیز بر آنها تأثیرگذار است. در نتیجه این اجرام آسمانی به شکل یک گلوله آتشین با زمین برخورد کرده و معمولاً به قطعات کوچک تقسیم می‌شود.

برای تشخیص شهاب سنگ از سنگ زمینی نشانه‌هایی وجود دارد. اما شناسایی اصولی تنها در آزمایشگاه‌های تخصصی خاصی انجام می‌شود که تحت نظر انجمن بین‌المللی شهاب سنگ فعالیت می‌کنند. در ایران چنین آزمایشگاهی وجود ندارد و اصالت نمونه‌های کشف شده در ایران در آزمایشگاه‌های خارجی ثابت شده است. اما تفاوت شهاب سنگ با سنگ‌های زمینی به قرار زیر است:

  • در بافت بیرونی و درونی این اجرام آسمانی به ندرت حفره دیده می‌شود.

  • تمام شهاب سنگ‌ها خاصیت مغناطیسی دارند و جذب آهنربا می‌شوند. البته میزان کشش در انواع مختلف شهاب سنگ متفاوت است.

  • چگالی شهاب سنگ‌ها از چگالی سنگ‌های زمینی بسیار بیشتر است.

  • شهاب‌سنگ‌ها معمولاً دارای پوسته سوخته‌ای به قطر ۱ تا ۲ میلیمتر هستند.

  • فشار زیادی که در هنگام عبور از جو زمین به شهاب‌واره وارد می‌شود سبب ایجاد آثاری بر روی سطح آن می‌شود. این آثار که شبیه اثر انگشت هستند ریگما گلیپت نام دارند.

  • در شهاب سنگ هیچ رگه یا لایه‌ای وجود ندارد.

چرا شهاب سنگ ارزشمند است؟

این نوع سنگ به دو دلیل ارزشمند است و از سنگ‌های قیمتی محسوب می‌شود. اول اینکه کمیاب است و تعداد محدودی از آن در دنیا وجود دارد. دوم اینکه به دلیل ارزش علمی و وجود عناصر ارزشمند در آنها قیمتی محسوب می‌شوند. جالب است بدانید بر طبق تحقیقات کارشناسی، سالانه حدود ۲۶۰۰۰ شهاب سنگ در زمین سقوط می‌کنند.

به دلیل اینکه ۷۰% سطح زمین را دریاها و اقیانوس‌ها فرا گرفته است اغلب آنها در اقیانوس‌ها غرق می‌شوند. به طور متوسط سالانه ۵ یا ۶ مورد سقوط شهاب سنگ رؤیت شده و این اجرام آسمانی در اختیار دانشمندان قرار می‌گیرند. به همین جهت شهاب‌سنگ‌ها ارزش علمی و مادی زیادی دارند و بر حسب نوع و اندازه قیمت‌گذاری می‌شوند. معمولاً قیمت شهاب سنگ در بازه ۲ تا ۴۰۰۰ دلار تعیین می‌شود.

اگر می خواهید بیشتر درباره برج آزادی بدانید

معماری برج نماد باشکوه «ایرانِ مدرن»

معماری برج آزادی تلفیقی از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی است. این بنا دربرگیرندهٔ چهار طبقه، چهار آسانسور، دو راه پله و ۲۸۶ پلکان است. در محوطه زیرین برج شهیاد چندین سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و دیگر فضاهای کاربردی قرار دارد. امروزه گالری و سالن نمایش در این برج وجود دارد. طول این بنا ۶۳ متر، ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵ و ارتفاع از کف موزه ۵ متر است. گفته می‌شود در ساخت برج شهیاد چهل و شش هزار قطعه سنگ بریده، پرداخت شده و به کار رفته‌است.  حسین امانت معمار برج می‌گوید: این بنا به گذشته‌های درخشان تاریخ ایران نظر دارد؛ به دورانی که ایران در ادبیات، هنر، معماری، صنایع دستی، علوم مختلف و چیزهای دیگر سرآمد بود. من می‌خواستم جمع‌بندی خود از این‌ها را در برج شهیاد ارائه کنم تا اگر کسی از خارج وارد ایران می‌شود یا حتی مردم ایران بدانند که این اثر به کجا و به کدام فرهنگ مربوط است. این بنای باشکوه در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۵۳ با شمارهٔ ثبت ۱۰۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

حرفهای حسین امانت معمار این شاهکار ایرانی

بنا به گفته حسین امانت در این بنا، خطوط موازی و کشیده پایه‌ها یادآور سبک معماری هخامنشی، قوس اصلیِ میان برج، نمادی از طاق کسری که مربوط به دوره ساسانی ست و قوس بالایی آن که یک قوس شکسته‌است، از دوران بعد از اسلام و نفوذ اسلام در ایران الهام گرفته‌است. در این گنبد، مُقرنس ایرانی به شیوهٔ تازه‌ای اجرا شده و ارتفاع آن از بام شهیاد بیرون زده، دیده می‌شود و با کاشیهای فیروزه‌ای و معرق ایرانی پوشیده شده‌است. رسمی سازیهایی که بین این دو قوس را پر می‌کنند، بسیار ایرانی است و من آن را از گنبد مساجد ایران الهام گرفته‌ام. در واقع تکنیکِ گنبدسازی در ایران بسیار جالب است و شما در هر مسجدی، چیز تازه‌ای می‌بینید. در این گنبدها که نشانه نبوغ ایرانی است، معماران قدیم از قاعدهٔ مربع بنا، وارد دایره گنبد شده‌اند و این کار را با کمک رسمی‌بندی‌ها و مقرنس‌کاری‌های بسیار زیبا انجام داده‌اند. در برج شهیاد هم همین کار انجام شده‌است. هندسهٔ بنا یک هندسهٔ مربع مستطیل است که از روی چهارپایهٔ خود می‌چرخد، شانزده ضلعی می‌شود و در آخر به صورت یک گنبد شکل می‌گیرد. این گنبد «تنها از داخل برج قابل مشاهده‌است.»

منابع: سفردرایران، بیتوته، ویکی پدیا و گیشه

انتهای پیام/

برچسب:

سنگ قیمتی

الماس

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت