معرفی موزه‌ها در ایام تعطیلات نوروز این بار معرفی موزه حرم مطهر امام حسین (ع) در کربلا؛

از كتيبه آب طلا مزين به زيارت وارث تا قرآن طلای۲۴ عیار با ۱۵۰۰ گرم نقره

قرآن طلای حاضر در موزه حرم مطهر امام حسین حاوی ۲۱ صفحه از مس است که طلای ۱۸ و ۲۴ عیار به آن اضافه و با ۱۵۰۰ گرم نقره خالص منبت کاری شده است. دارای صفحه‌هایی از نقره و پلاتین بوده و در ساخت آن از یک و نیم قیراط الماس اصل نیز استفاده شده است. مقدار طلای استفاده شده در تهیه آن به ۴ کیلوگرم طلای خالص می‌رسد و به دست عثمان طه، خوشنویس بین المللی نوشته شده است.

علی اصغر کشانی(دبیر خبر)

1403/01/08 | 13:01

نظری ثبت نشده

از كتيبه آب طلا مزين به زيارت وارث تا قرآن طلای۲۴ عیار با ۱۵۰۰ گرم نقره

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا( گلدنیوز)، آنها که در ایام عیدنوروز و ماه مبارک رمضان راهی حرم مطهر امام حسین (ع) در کربلای معلی می شوند دیدن موزه حرم امام حسین (ع) در طبقه دوم بارگاه مطهر سید الشهداء را از دست ندهند.

بیشتر بخوانید:

مجموعه منحصر به فرد تمبرهای طلا و نقره در موزه تمبرهای زینتی ایران

موزهٔ قاجار شهر تبریز مجموعه منحصر به فرد سکه، فلزات و گوهرسنگ

آثار تاریخی و اسلامی ارزشمند

موزه حرم امام حسین (ع) در طبقه دوم بارگاه مطهر سید الشهداء واقع شده و حاوی آثار تاریخی و اسلامی بسیار ارزشمندی است که عاشقان آن حضرت، امرا، پادشاهان و شخصیت‌های مختلف در طول تاریخ به آستان مقدس حسینی (ع) اهدا کرده اند.

موزه امام حسین یکی از مکان های جالبی است که می توانید در مدت حضورتان در کربلا در ایام عیدنوروز و ماه مبارک رمضان از آن بازدید کنید. اين موزه آثاری مانند قرآن منسوب به خط امام علی (ع) و درب های قديم و ضريح قديم حرم امام حسين (ع)، آثار اهدایی به حرم مطهر این امام شیعیان و همچنین ابزار و وسایل منسوب به ایشان و یارانشان را در خود جای داده است.

موزه امام حسین

كتيبه ای مزين به زيارت وارث با آب طلا

همچنين قالی های حرير قديمی و چهل چراغ هایی كه دويست سال پيش توسط ناصر الدين شاه قاجار به حرم امام حسين (ع) اهدا شده را می توان در اين موزه مشاهده کرد. علاوه بر این، كتيبه ای مزين به زيارت وارث كه در آن آب طلا به كار رفته نيز در اين موزه به چشم می خورد. عطردان، ظروف، زره ها و تفنگ های قديمی كه طول آن ها به دو متر مي رسد و متعلق به پادشاهان عثمانی بوده نیز در این موزه نگهداری می شود.

از دیگر ویژگی های جالب توجه این موزه طراحی آن است که به گونه ای می باشد که بازديد كنندگان از يك طرف وارد و از طرف ديگر خارج می شوند تا همه بخش های آن را به راحتی ببينند.

غسان شهرستانی، ریاست اداره موزه حرم مطهر حسینی را بهع عهده دارد. وی درباره این قرآن نفیس گفته:  قرآن گرانبهایی که به موزه امام حسین (علیه السلام) اضافه شده را یکی از محبان اهل بیت (علیهم السلام) به موزه هدیه کرده است. این قرآن پس از عرضه به شیخ عبدالمهدی کربلایی متولی شرعی حرم مطهر حسینی و اخذ تأییدیه در موزه امام حسین (علیه السلام) به نمایش گذاشته شده است.

موزه امام حسین

قرآن طلای۲۴ عیار با ۱۵۰۰ گرم نقره

این قرآن حاوی ۲۱ صفحه از مس است که طلای ۱۸ و ۲۴ عیار به آن اضافه و با ۱۵۰۰ گرم نقره خالص منبت کاری شده است. دارای صفحه‌هایی از نقره و پلاتین بوده و در ساخت آن از یک و نیم قیراط الماس اصل نیز استفاده شده است. مقدار طلای استفاده شده در تهیه آن به ۴ کیلوگرم طلای خالص می‌رسد و به دست عثمان طه، خوشنویس بین المللی نوشته شده است.

بیشتر بخوانید:

موزه گوهرسنگ میدان آزادی با۱۴۰ نوع گوهرسنگ زینتی و کمیاب با میلیون ها سال قدمت

موزهٔ آذربایجان دومین موزه باستان‌شناسی ایران پس از موزه ملی ایران

از الماس بزرگی که «فیصل بن عبد العزیز» تا سکه های دوره های مختلف تاریخ اسلام

از دیگر آثار موجود در این موزه می توان به کتیبه ای اشاره کرد که قدمت آن به صدها سال قبل باز می گردد و آن را یک شاهزاده به آستان مقدس حسینی اهدا کرده و علاوه بر طلا کوب بودن نوشته های آن، مزین به سنگ های قیمتی می باشد.

درباره کتاب ها و دست نوشته های بسیار نادری که در این موزه نگهداری می شود، نیز باید به کلام الله مجیدی اشاره کرد که به دست «حضرت علی» (علیه السلام) نگاشته شده است. برای محافظت از این اثر تاریخی بسیار ارزشمند و دیگر آثار موجود، این موزه مجهز به تمام امکانات مورد نیاز برای حفظ دما و رطوبت مکان برای جلوگیری از پوسیدگی و آسیب دیدن این آثار است.

همچنین می توان به منبری ساخت هند اشاره کرد. یکی از مهمترین ویژگی های این منبر عدم استفاده از میخ در ساخت آن است و در هند به منبرهای سلطنتی معروف است. تاریخ ساخت این منبر به 160 سال قبل باز می گردد و در آن از نخ طلای خالص و آیاتی از قرآن مجید استفاده شده است.

یکی از مهمترین و ارزشمندترین آثاری که در این موزه نگهداری می شود، تار مویی است که منتسب به پیامبر بزرگوار اسلام است. منابع تاریخی ذکر کرده اند که این تار مو از مدینه منوره به آستانه مرکز امپراتوری عثمانی و استانبول کنونی اهدا شد و پس از مدتی والی عثمانی به مناسبت ولادت مبارک امام حسین (علیه السلام) آن را به «داوود پاشا» اهدا کرد تا او نیز آن را به آستان مقدس حسینی (علیه السلام) اهدا کند.

موزه امام حسین

 

از دیگر آثار مهم درحال نگهداری در این موزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- یک قطعه فرش بسیار قیمتی و با ارزش که قدمت آن به 100 تا 150 سال قبل باز می گردد

- دست بافته هایی از ابریشم و دیگر منسوجات

- لوسترهای بسیار بزرگ، از جمله لوستری بسیار ارزشمند که توسط شمع روشن می شود و 200 سال قبل از سوی ناصر الدین الشاه قاجار به آستان مقدس حسینی اهدا شد

- الماس بزرگی که «فیصل بن عبد العزیز»، پادشاه وقت عربستان حین سفر به عراق در سال 1921 میلادی و زیارت از مرقد مطهر امام حسین (علیه السلام) آن را به آستان مقدس حسینی اهدا کرد

- تابلوی دربر دارنده، زیارت وارث و تعداد دیگری از زیارت ها که نوشته های آن طلا کوب بوده و قدمت آن به 125 سال قبل باز می گردد

- مجموعه سپرهایی که قدمتی بالع بر یک صد تا هشت صد سال قبل دارند و در سال 778 هجری سلطان احمد جلائری آن را به آستان مقدس حسینی اهدا کرد

- تفنگ هایی که طول برخی از آنها به 2 متر می رسد و از سوی سلاطین عثمانی به آستان مقدس حسینی اهدا شده است

- شمشیرهای مرصع نشان که از سوی پادشاهان سرزمین پارس به آستان مقدس حسینی اهدا شده است

- تبری قدیمی که از سوی پادشاه سرزمین اودی که مملکتی شیعی بود که در قرن 11 هجری در شبه قاره هند تشکیل شد، به آستان مقدس حسینی اهدا شده است. هنگام تمیز کردن این تبر آشکار شد که از طلای خالص ساخته شده است

- سکه های پول مربوط به دوره های مختلف اسلامی

- و صندوقچه ای مشابه صندوقچه حضرت فاطمه (سلام الله) که هم اکنون در موزه توپ کاپی درترکیه نگهداری می شود.

انتهای پیام/

 

برچسب:

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت