نحوه محاسبه اجرت طلا

اجرت طلا چگونه محاسبه می شود

اجرت ساخت طلا همان مجموع سود و هزینه ای است که تولید کننده بابت ساخت طلا دریافت می کند که این عدد به شکل درصدی و یا گرمی به طلای خام اضافه می شود. مقدار ا اجرت طلا برای سبک های مختلف طلا متفاوت است.

امیر کشانی(سردبیر)

1400/08/26 | 00:08

نظری ثبت نشده

اجرت طلا چگونه محاسبه می شود

به گزارش گلدنیوز ، اجرت ساخت در واقع هزینه‌ای است که طلافروش برای ساخت و طراحی طلا از مشتری دریافت کرده و به قیمت خام یک گرم طلا اضافه می‌کند.

طلاهای مختلف اجرت ساخت متفاوتی دارند. هر چه مدل طلا به‌روزتر و جدیدتر باشد و مراحل ساخت آن پیچیده‌تر باشد، اجرت آن بیشتر است. در واقع، هزینۀ اجرت ساخت بر اساس روش طراحی ، تراشکاری و سنگ‌های قیمتی که در طلا به کار رفته تعیین می‌شود.

محمدجواد حیدری کارآفرین در صنعت طلا و تولید کنندگان طلا و جواهر در گفتگو با خبرنگار گلدنیوز در خصوص نحوه محاسبه اجرت طلا نکاتی را مطرح کرد.

اجرت ساخت طلا چیست؟

اجرت ساخت طلا همان مجموع سود و هزینه ای است که تولید کننده بابت ساخت طلا دریافت می کند که این عدد به شکل درصدی و یا گرمی به یک گرم طلای خام اضافه می شود، مقدار این اجرت ساخت برای سبک های مختلف طلا متفاوت است و بستگی به نوع طراحی، میزان کسر ساخت، نفر ساعت تولید، آبکاری، نوع تراش، مواد تهیه قالب اولیه، و... دارد.

انواع محاسبه اجرت ساخت طلا به چه صورت است؟

پیشنهاد ما این است که هنگام خرید طلا و جواهر، حتماً از طلافروش دربارۀ میزان اجرت ساخت و نحوۀ محاسبه آن سوال بپرسید. به این خاطر که طلافروش‌ها روش‌های محاسبۀ متفاوتی دارند؛ برخی درصدی و برخی دیگر بر اساس تومان حساب می‌کنند.

محاسبه قیمت نهایی طلا

برای محاسبه اجرت ساخت ابتدا نحوه محاسبه قیمت نهایی محصول را بررسی می کنیم.

قیمت نهایی محصول = مالیات بر ارزش افزوده (1.09) × سود مغازه دار (1.07) × اجرت ساخت (به درصد) × قیمت هر گرم طلا × وزن خالص طلا

فرمول محاسبه اجرت طلا

فرمول محاسبه اجرت طلا

اجرت ساخت برخی از محصولات به صورت درصدی و برخی به صورت تومانی می باشد. یعنی اگر طلافروشی به شما بگوید، اجرت این کار 20 درصد است یعنی 20 درصد از قیمت طلای خام را محاسبه می کند و عملا اجرت ساخت شما معادل 20 درصد هر گرم طلای مورد معامله ی شماست.

اجرت های درصدی با افزایش و کاهش قیمت خام طلا، کم و یا زیاد می شوند.

تعداد زیادی از مشتریان علاقه مند به خرید طلا، مایل به داشتن آگاهی از نحوه محاسبه محصول خریداری شده از ویترین داران هستند. با توجه به فرمول زیر شما می توانید اجرت ساخت محصول مورد نظر خود را حساب کنید.

قیمت نهایی محصول

نحوه محاسبه اجرت ساخت طلا

برای اینکه بتوانید به صورت درکی نحوه محاسبه اجرت ساخت را به دست آورید به مثال زیر توجه کنید.

برای مثال یک انگشتر با وزن 5.00 گرم و قیمت یک گرم طلای 18 عیار معادل 1،180،000 تومان و قیمت تمام شده ی 8257000 تومان خریداری می کنیم و قصد داریم قیمت اجرت ساخت آن را حساب کنیم.

فرمول محاسبه اجرت ساخت طلا

بنابراین در این مثال مشخص می شود که قیمت هر گرم اجرت ساخت معادل 20 درصد و یا 236،000 تومان است.

توجه داشته باشید که مالیات و سود مغازه دار را طبق عرف و قانون ابلاغی توسط اتحادیه قرار دادیم.

اجرت ساخت جواهرات

اجرت ساخت جواهرات چگونه محاسبه می‌شود؟

اجرت جواهرات همیشه بیشتر از اجرت طلاست. به این خاطر که ساخت جواهر دقت و زمان بیشتری نیاز دارد و چون از سنگ‌های قیمتی در ساخت آنها استفاده می‌شود و احتمال شکستن این سنگ‌ها وجود دارد. به همین سبب معمولا کار پر خطری محسوب می‌شود و در نتیجه برای ساخت جواهر اجرت بیشتری دریافت می‌شود.

در نتیجه،جواهر با اینکه بسیار زیبا و چشم‌نواز است، اما قیمت خرید آن با قیمت فروشش تفاوت بسیار زیادی دارد. وقتی شما زیورآلاتی خریداری می‌کنید که سنگ‌های قیمتی روی آنها کار شده، باید ارزش سنگ را نیز به‌صورت جداگانه پرداخت کنید. در حقیقت در فاکتورها وزن سنگ‌ها و طلای به‌کاررفته در زیورآلات مشخص می‌شود و خریدار غیر از اینکه باید پول طلا را پرداخت کند، باید بهای سنگ را نیز به قیمت روز بپردازد.

اما سنگ‌های قیمتی در زمان فروش اغلب پایین‌تر از ارزش واقعی‌شان خریداری می‌شوند که این برای فروشنده عادی چندان خوشایند نیست.

اجرت طلا همراه با سنگ بدل چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت گذاری طلا تزئین شده با سنگ بدل و سنگ قیمتی بسیار متفاوت است. هنگامی که شما قصد خرید یک قطعه طلا همراه با سنگ بدل را دارید، وزن کل قطعه بر اساس بهای طلای 18 عیار محاسبه می‌شود. اما در هنگام فروش وزن سنگ بدل از آن کم شده و قیمت طلا فقط به شما پرداخت می‌شود. یعنی شما در هنگام خرید پول سنگ بدل را داده‌اید اما نمی‌توانید در هنگام فروش پول آن را بگیرید. در حقیقت شما بهای استفاده از زیبایی این سنگ پرداخت کرده‌اید و برای شما ارزش مالی ند

در همین رابطه در سایت طلا بخوانید:

اجرت درصدی طلا ، معضل طلافروشی ها

مالیات طلا فقط از اجرت ساخت و سود طلا

بالا بودن اجرت ساخت طلا، باعث حال ناکوک بازار طلا

برچسب:

طلافروشی

تولید طلا و جواهر

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت