رییس کمیته گوهر سنگ های اتاق بازرگانی اصفهان
عارف زاده عنوان کرد: برگزاری دوره های تراش الماس و سنگ های قیمتی در ایران علاوه بر اینکه هزینه های زیادی دارد؛ نیازمند ابزار های پیشرفته است درحالیکه شهر جیپور به عنوان مرکز سنگ تراشی جهان دارای منابع بومی و ماشین آلاتی است که به خوبی خواستههای این بخش را برآورده میکند و گذراندن دوره های تخصصی برای تراشکاران ایرانی در جیپور به صرفه تر است.
امیر کشانی(سردبیر)
1403/01/02 | 20:01
عارف زاده عنوان کرد: تراش الماس و سنگ های قیمتی فناوری پیچیده و مهارت خاصی نیاز دارد و در حال حاضر این فناوری در انحصار چند کشور از جمله هندوستان و تایلند است.
به گزارش پایگاه خبری جهان سایت بازار طلا (گلدنیوز) ؛ حمیدرضا عارف زاده ، رییس کمیته گوهرسنگ های اتاق بازرگانی اصفهان و مدرس استاد دانشگاه علمی کاربردی بیان داشت: برای اینکه این فناوری را تراشکاران و اساتید ایرانی آموزش ببینند نیاز به حمایت دولت و فراهم کردن زمینه آموزش سنگ تراشان و علاقمندان و اساتید در جیپور هندوستان است.
وی افزود: برگزاری دوره های تراش الماس و سنگ های قیمتی رنگی در ایران و دعوت از اساتید علاوه بر اینکه هزینه های زیادی دارد آموزش این دوره ها نیاز به تاسیسات و ابزار هایی نیز می باشد که گذراندن این دوره های تخصصی در جیپور به صرفه تر است.
عارف زاده تصریح کرد: تراش الماس و سنگ های قیمتی مهارت و حرفه و فناوری خاصی دارد که حداقل 3 تا 4 سال زمان می برد تا فقط تراش کار بتواند 30 درصد کار تراش و فرآوری و ترمیم سنگ را آموزش ببیند.
وی ادامه داد: شهر جیپور به عنوان مرکز سنگ تراشی جهان دارای منابع بومی، ماشین آلات و سازندگان ابزار است، که به خوبی خواستههای این بخش را برآورده میکند.
عارف زاده در ادامه اظهار داشت: با توجه به نبود فناوری تراش سنگ ها در کشور برای آموزش و افزایش سطح اطلاعات مردم نسبت به ویژگی سنگ های قیمتی و نگهداری و حفظ آنها در نمایشگاه تخصصی گوهر سنگ ها ورکشاپ آموزشی به این منظور برگزار شد تا اطلاعات مردم نسبت به سنگ های قیمتی و شناخت سنگ های صدمه پذیر بیشتر شود.
این استاد مخراجکاری اذعان داشت: برگزاری منظم و برنامه ریزی شده نمایشگاه های طلا و جواهر و گوهر سنگ ها تاثیرات زیادی در آشنایی با ظرفیت های حوزه گوهر سنگ کشور و ارتقاء این صنعت دارد و موجب رشد کشور می شود.
وی در این باره توضیح داد: اگر مردم بدانند که سنگ فیروزه آنها که از سنگ های ارزشمند است ممکن است بر اثر لکه روغن سرخ کردنی نابود شود و یا زمرد قیمتی آنها بر اثر ضربه از بین برود و متاسفانه به دلیل نبود فناوری در حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی امکان ترمیم این سنگ ها وجود ندارد بیشتر از سنگ های خود حفاظت می کنند.
عارف زاده که 52 سال سابقه فعالیت در هنر مخراج کاری، مرصع کاری و نصب نگین طلا و جواهر را دارد در مورد ضرورت رعایت ظرافت ها و اصول در هنر مخراجکاری گفت: در مخراج کاری برخی مسائل چون نقطه مقیاس آخرین برش سنگ و عدم فشار و دانستن تحمل سنگ در برابر فشار، ریخته گری خوب، میزان کنده کاری طلا ، نوع چیدمان سنگ ها برای تلالو شکست نور و نرم نبودن طلا مهم است.
این مخراج کار با سابقه با بیان اینکه طلای خشک باعث صدمه زدن به سنگ می شود بیان داشت: استفاده از طلای دست دوم و مخلوط کردن چند نوع طلا باعث می شود طلا کیفیت اصلی شمش وار خود را نداشته باشد و طلا خشک شود.
وی با بیان لذت بخش بودن سوار کردن سنگ ها بر روی پایه طلا و جواهر بیان داشت: مخراجکار اولین نفر است که لذت اتمام کار و خلق جواهر را می بیند ؛ لذتی که سازنده و تراشکار و حتی سفارش دهنده آن را حس نکرده اند و مخراجکار بعد از نشاندن سنگ ها و نگین ها، اولین نفر است که جواهر را تکمیل شده می بیند.
عارف زاده با تاکید بر اینکه هنر مخراجکاری یه هنر بسیار ظریفی است که نیاز به حوصله و صبر زیادی دارد تصریح کرد: در طی 52 سال فعالیت مخراج کاری انجام دادن کار به شکل درست همیشه برای من لذت بخش بوده است.
انتهای پیام/
سنگ قیمتی
الماس
نمایشگاه گوهرسنگ
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده