صندوقچه ذخایر طلای سیستان و بلوچستان

صندوقچه ذخایر طلای سیستان و بلوچستان

صدور گواهی کشف برای معدن طلای محدوده کوه بی‌بی‌مه با ذخیره 6 تن طلای قابل استخراج.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/09/28 | 00:09

نظری ثبت نشده

صندوقچه ذخایر طلای سیستان و بلوچستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلدنیوز؛ داوود شهرکی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مطالعات اکتشاف معدن طلای کوه بی بی مه از سال 98 شروع شد و تقریبا دو سال زمان برد تا طرح اکتشاف تکمیل شد، و بالغ بر 10 میلیارد تومان هزینه اکتشاف آن شده و حجم عملیات گسترده ناشی از حفاری، نمونه برداری، تهیه نقشه و آنالیز مواد معدنی در این محدوده انجام شد و نهایتا در یکی دو هفته قبل منجر به صدور گواهی کشف با ذخیره حدود 6 تن طلای قابل استخراج شد.

وی افزود: این معدن از  معادن طلای خوب استان و جزء ذخایر خوب کشور محسوب می شود که عیار آن بیش از 1 گرم در تن  می باشد.

شهرکی ادامه داد: معدن کشف شده تنها معدن استان نیست و این محدوده میر جاوه و تفتان ها محدوده مناسبی برای طلا است  و از سال گذشته تا کنون سه معدن در این محدوده شناسایی شده و یک معدن نیز در سنوات گذشته کشف شده بوده است.

وی تصریح کرد: معدن تفتان با ذخیره 26 تن طلای قابل استحصال و معدن میرجاوه با 4 تن ذخیره دو معدن طلای شناسایی شده در سال گذشته هستند که یکی با سرمایه گذاری حد اقل سی میلیارد تومان و دیگری با سرمایه گذاری حدود 3 میلیارد تومان مراحل اکتشاف آنها انجام شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه قطعا مطالعات اکتشاف ما در روی منطقه ادامه دارد ابزار امیدواری کرد با اکتشافات در این محدوده در حوزه طلا ظرفیت خوبی به کشور و استان اضافه شود.

وی ادامه داد: در استان در حوزه طلا و مواده معدنی دیگر کماکان مطالعات در چند بخش ادامه دارد و بخشی از کار را بخش خصوصی ادامه می دهد و در جاهایی از ظرفیت شرکتهای توسعه وابسته به وزارت استفاده می کنیم و در جاهایی نیزممکن است با منابع دولتی شناسایی انجام شود.

شهرکی با بیان اینکه ترجیح ما بر این است که برخی از این مطالعات را اگر توان و امکانی فراهم باشد که ما ریسک آن را قبول و مطالعه کنیم لذا به جهتی که بتوانیم فرصت و زمان را از دست ندهیم از ظرفیت بخش خصوصی هم استفاده کرده ایم و مناطقی که خود بخش خصوصی ورود و اقدام به ثبت محدوده می کند، خودش اکتشاف می کند و آنچه ما شناسایی کرده ایم از طریق فراخوان مزایده به سرمایه گذاران  برای تکمیل اکتشاف واگذار می کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: ذخیره جدید کشف شده در محدوده بی بی مه نیز با سرمایه گذاری بخش خصوصی در این محدوده انجام و 10 میلیارد تومان هزینه اکتشاف شده است.

وی ابراز امیدواری کرد:  با سرمایه گذاری روی فرآوری و ایجاد فرصت اشتغال و رونق اقتصادی مطالعات اکتشاف را به موازات تکمیل کنیم تا ذخایر دیگری را در حوزه طلا و سایر مواد معدنی مانند مس، آهن، منگنز، کرومیت و ... به استان معرفی کنیم.

شهرکی ادامه داد: پیش بینی ما این است که در ادامه اکتشافی که توسط سازمان های توسعه ای و بخش خصوصی در حال انجام است تا پایان سال ذخایر خوبی از مس هم به کشور و استان خودمان برای سرمایه گذاری معرفی کنیم و بتوانیم شرایط استان را به سمتی پیش ببریم که به عنوان یک استان معدنی نه تنها در ذخایر بلکه در فرآوری هم ظرفیت های خوبی ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی ذخایر اولویت کار است و متناسب با شناسایی ذخایر تلاش می کنیم سرمایه گذاری روی احداث کارخانه هم داشته باشیم گفت:  شرکت های خصوصی که در حوزه اکتشاف  ورود می کنند و خودشان ذخیره را شناسایی می کنند در فرآوری هم وارد خواهند شد و مشوق هایی در این زمینه وجود دارد.

شهرکی در ادامه با تاکید بر اینکه برخی از ذخایر معدنی خصوصا طلا بدون کارخانه اصلا قابلیت استفاده ندارد به جهت اینکه نوع طلاکشف شده طلایی است که نیازمند استخراج است گفت: در محدوده کشف شده تفتان مقدمات  احداث کارخانه شروع شده و زمین تحویل گرفته شده و تجهیز کارگاه صورت گرفته است و در محدوده میرجاوه که از طریق فراخوان مزایده واگذار شده است و برنده مزایده در حال مطالعات میدانی برای استقرار کارخانه و ارزیابی های زیست محیطی است و در محدوده سوم بی بی مه هم انشالله سرمایه گذار آن شرکت زنوبر ایرانیان به سمت مطالعه امکان سنجی احداث کارخانه و مجوز های لازم برای احداث کارخانه می رود.

وی تصریح کرد: ذخیره طلای معادن کشف شده به نحوی است که در هر تن یک گرم طلا وجود دارد و البته در دنیا استخراج بیش از 0.3 گرم در تن توجیه اقتصادی دارد که ذخیره ما تقریبا بیش از یک گرم است که کاملا اقتصادی بوده و سرمایه گذاران و مکتشفین هم تمایل به استخراج و احداث کارخانه فرآوری را دارند.

سیستان و بلوچستان قطب فرآوری طلا در کشور

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: تمرکز چند معدن در حوزه یک شهرستان  که کاملا به هم نزدیک هستند نشان این است می توانیم این محدوده در سیستان و بلوچستان را به عنوان قطب طلای کشور برای فرآوری و صنایع تبدیلی و محصولات زینتی و تزیینی و پشتوانه مالی کشور که می تواند به اقتصاد استان و کشور کمک کند بدانیم.

شهرکی با اشاره به اینکه احداث کارخانه طلا دو سال زمان می برد ولی خوشبختانه دانش فنی طلا در کشور کاملا بومی شده و قابلیت احداث کارخانه را داریم گفت: مقدمات احداث کارخانه فراوری و مطالعات امکان سنجی دو معدن تفتان و میرجاوه انجام شده و پیش بینی می شود در این دو محدوده شناسایی شده، حدود 600 کیلو طلا قابلیت استعصال دارد که حدود 300 تا 350 کیلو گرم در سال هدف گذاری شده است. 

وی در بخش پایانی سخن خود در تشریح  تفاوت ذخایر  سولفیدی و اکسیدی طلا گفت: ذخایر اکسیدی طلا عمدتا در سطح زمین وجود دارند و کم ذخیره اند ولی ذخایر سولفیدی مانند مس در عمق زمین و ذخایر گسترده تری هستند.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

معدن طلا

پیشنهاد ویژه

بی بی مه

داوود شهرکی

معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت